Två av Sveriges mest innovativa musiker förenas i ett samarbete som suddar ut gränserna mellan elektronisk musik och jazz. Andreas Tilliander och Goran Kajfeš släpper albumet In Cmin i april via Kontra-Musik. En ljudvärld där modulära syntar, pulserande rytmer och ekomättade klanger möter trumpetens organiska uttryck.
Tilliander har sedan tidigt 2000-tal varit en centralfigur inom svensk dub, techno och experimentell elektronika. Genom projekt som TM404, Mokira och Lowfour har han ständigt omformat sitt sound, från clicks’n’cuts och ambient techno till djupgående dub och acid. Hans förmåga att skapa taktila ljudlandskap med analog utrustning har gjort honom till en av landets mest inflytelserika elektroniska artister.
På In Cmin möter hans maskinella puls Kajfeš levande trumpet, vilket ger musiken både en strikt syntetisk form och en improvisatorisk nerv. Albumtiteln blinkar mot Terry Rileys minimalistklassiker In C, samtidigt som den speglar skivans harmoniska begränsning – en utmaning där Kajfeš utforskar variationer inom c-moll.
Elektronisk dub möter jazzens improvisation
Albumets åtta spår rör sig mellan suggestiv dub, ambient och jazz. “Montes Caucasus” öppnar i ett måniskt landskap av 303-bubblande basgångar och metalliska ekon. På “Moon of Eris” får rytmerna en mer kosmisk tyngd, där Kajfeš trumpet fungerar som en lysande kontrapunkt till den elektroniska grunden.
Samarbetet har legat i luften länge. Vid Grammisgalan 2005, där Tilliander prisades för World Industries och Kajfeš för Headspin, började de prata om att jobba ihop. Två decennier senare blir visionen verklighet.
In Cmin släpps 25 april på vinyl och digitalt via Kontra-Musik Records.