Från 50- till 70-talet turnerade en hel del prominenta amerikanska jazzstjärnor i Sverige. En del av dem slog sig ner här, gifte sig och skaffade barn, varav flera av dessa barn också blev kända, inte minst genom sitt eget musicerande och andra konstnärskap. Om dessa och deras fäder handlar filmen Legacy – Jazzens Barn.
Kanske såg ni utmärkta SVT-serien ”När jazzlegenderna kom till Sverige” från 2023? I så fall kommer ni känna igen en del i filmen Legacy – Jazzens Barn, men i filmen förekommer det också helt ny och specialkomponerad musik samt arkivmaterial som inte visats förut, och cirka 20 minuters exklusiva intervjuer som inte användes i TV-serien. Vi får också se Super 8-filmer från Malou Harris, Eagle-Eye Cherrie, Rennie Mirro och Mikael Gordon Solfors, samt tidigare icke visade stillbilder ur Nisse Edströms samling. Men allt är inte musik. Här berättar Mikael Gordon Solfors, Rennie Mirro, Eagle Eye Cherry, Jamil Shihab, Quincy Jones III, Eric Bibb och andra om hur det var att växa upp med – och periodvis utan – sina svarta världskända pappor i det helvita och många gånger fördomsfulla och rasistiska Sverige. Vi får också inblickar i hur deras amerikanska släktingar hade det, där segregation och rasism visade sitt fula tryne oavbrutet. När legendarer som Dexter Gordon, Don Cherry, Eric Bibb, Sahib Shihab, Joe Harris och Quincy Jones kom hit och lirade hyllades de åtminstone välförtjänt av såväl publik som press och de slapp företeelser som att sitta längst bak i bussen, gå på toaletter för svarta och dylika vidrigheter som förekom i hemlandet. Detta var under en tid då jazz var minst lika populärt som pop- och rockmusik, vilket märks bland alla pop- och rockband som då – och även hiphop- och soulartister idag – mixar dessa genres hej vilt. Men hur upplevde jazzgiganternas avkomma sin barndom? Det berättar de själva om i filmen och det är både vackert, härligt, smärtsamt och förbannat sorgligt på samma gång, att få höra deras historier med deras egna ord. Jag älskar den här filmen. Tack vare den och TV-serien upptäckte jag t.ex. Dexter Gordons fantastiska musik och köpte min första lp med honom. Och på tal om Gordon får man också här se utdrag ur hans provspelning för Bertrand Taverniers film ”Round Midnight”. Därmed blev han en av de första svarta artisterna och jazzmusikerna att ha en huvudroll i en internationellt uppmärksammad och Oscarsbelönad film. Herbie Hancock stod för soundtracket till den för övrigt. Via Legacy – Jazzens Barn får tittaren en fin och lärorik inblick i hur det var under nämnda tre decennier och senare, främst i Skandinavien förstås, men även i USA. Har du minsta intresse av jazz, modern musikhistoria i stort, rasism, segregation, politisk aktivism och musikkultur så gå på bio. Filmen har premiär den 10:e oktober.
Betyg - 9
9
Dokumentär om barnen till amerikanska jazzmusiker i Sverige.
Zero Music Magazine Intervjuer, nyheter, artiklar, reportage och videos
