Sunday , January 24 2021

Page – ny EP med Datapop, Social Ambitions och Attentat!

Page har varit imponerande produktiva det senaste året. Nu avslutar den elektroniska kultduon 2020 med flaggan i topp. Den nya EP:n, Aska, bjuder inte bara på sex starka Pagelåtar, utan även på tre remixer och en cover gjord av punklegenderna Attentat. Zero Magazine ville naturligtvis veta mer och tog ett snack med synthesizermaestron Eddie Bengtsson. 

God kväll, Eddie, och tack för att du tar dig tid att svara på några frågor! Page har haft en imponerande produktionstakt på sistone. Varifrån kommer egentligen all din inspiration? 
– Under inspelningarna av albumet Fakta för alla, förra året, började jag med en ny arbetsmetod, som visade sig ha mycket positiv inverkan på kreativiteten. Jag brukar kalla den för ”murar” och i stora drag handlar det om att jag stänger ute alla influenser förutom de jag verkligen tycker om. Förr hade jag alltid musik på i bakgrunden, oavsett vad jag gjorde. Den var en ljudkuliss i mitt liv. Nu har jag helt stängt ner bakgrundsskvalet och lyssnar istället intensivt och helhjärtat ett par gånger i veckan. Det har nästan blivit som en sorts meditation för mig. Jag rensar bort alla andra tankar, ägnar mina älsklingsskivor all min uppmärksamhet och går på upptäcktsfärd i det musikaliska landskapet. På det sättet har jag upptäckt nya ljud och detaljer, som inspirerat mitt eget låtskrivande.

Vilka andra artister skulle du säga har varit de största inspirationskällorna för Aska?
– Jag älskar Ultravox, speciellt med John Foxx bakom mikrofonen, och tidiga Gary Numan. Man skulle kunna säga att jag parafraserar hur de artisterna lät i början av åttiotalet. Eftersom varken Numan eller Foxx ägnar sig åt den typen av elektronisk pop längre, så får Page göra det istället! 

Hur skulle du beskriva ljudbilden på Aska? 
– ”A wall of sound”. Inte mycket luft, utan det surrar och fräser överallt. Jag vill att Page ska låta som ett band. Ett postpunk-electronicaband! All musik är gjord på syntar, men jag försöker emulera olika instrument och skapa illusionen att ”här är en basist, här är en trummis och här är en keyboardist”. Det innebär mycket pusslande, men resultatet blir jävligt fräckt. Genom kontrasterna får nämligen de uppenbara syntljuden en mer framträdande roll. Jag tycker, utan att ta för stora ord i min mun, att Page använder synthesizers på ett unikt sätt som skiljer oss från de andra elektroniska grupperna i Sverige. I sammanhanget vill jag gärna lyfta fram Rickhard Blomqvist, som mixat och hjälpt mig med produktionen. Han förstår precis hur jag vill att det ska låta! 

Låt oss gå igenom EP:n låt för låt och börja med ”Stefansplatz”. 
– Precis som på vår förra EP, Under mitt skinn, ville jag öppna med en instrumental låt. ”Stefansplatz” är inspirerad av tidiga Ultravox och deras mäktiga orkestrala stämningar. Jag gillar hur de mekaniska trummorna kombineras med organiska stråkar och skapar en dynamisk helhet! Inledningsspåret på förra EP:n, ”Saint Anastase”, anspelade på gatan i Paris där Marinas galleri, Andréhn-Schiptjenko, har öppnat en filial. ”Stefansplatz” är inspirerad av mitt eget liv. Jag är halvösterrikare och ”Vienna” är en av mina favoritlåtar med Ultravox!   

Vi kommer därefter till titellåten, ”Aska”. 
– Även här kan man höra influenser från Ultravox. Precis som många andra av mina sentida texter, så är den realistisk på ett mörkt sätt. Man har brunnit ner, men reser sig inte, utan står kvar i askan…

Nästa spår är dansanta ”En kamera ser”.
– I mitt tycke EP:ns bästa upptempolåt med sin kaxiga refräng. Innehållsmässigt kan man ana en liten släktskap med Kraftwerk. Förr i tiden sjöng man om telefoner och miniräknare. Nu använder alla bara smarttelefoner, men det är ett fruktansvärt tråkigt ämne att skriva om, så jag tittar tillbaka på äldre teknologi istället.   

Fjärdespåret har den intressanta titeln ”Hög som jag”. 
– Det har inget med vanliga droger att göra, utan beskriver att musiken är mitt rus. Om jag lyssnar på mitt sätt, kan jag bli hög. I regel unnar jag mig bara en dryg timme musik i veckan. Men då lyssnar jag intensivt, helhjärtat och lever mig in i låtarna till hundra procent. Alla förstår nog inte vad jag menar, men jag försöker ge bra musik all den uppmärksamhet och all den koncentration den förtjänar. Om ni också gör det, kan ni kanske bli lika höga som jag? 

Därefter kommer ”Bara tryck på play” med sköna new wave-vibbar.  
– Jag är väldigt nöjd med hur jag fått till gitarrljuden i den låten. De låter äkta. Jag hade naturligtvis kunnat spela riktig gitarr istället, men det känns fräckt att allt är helelektroniskt. Gitarrljuden kompletterar de rena syntljuden snyggt och får dem att låta extra elektroniska. Det är just den kontrasten jag är ute efter! 

Själva EP:n avslutas sedan med ”Jag var så nära”. 
– Det är den äldsta låten på Aska, som ursprungligen skrevs till vår förra EP, Under mitt skinn. Rent stilistiskt skiljer den sig lite från de andra spåren. Men jag gillar den verkligen, eftersom inledningen, med filtersvep, violiner och piano, är härlig! Textmässigt är det en ganska mörk historia, men samhället har inte heller visat sig från sin ljusaste sida det senaste året…

Foto: Jonas Karlsson

Låt oss fortsätta med bonusspåren. Först ut är ”Panik (Datapop redux)”.
– Anders och Mikael i Datapop är fantastiskt duktiga på vad de gör. Deras förhållningssätt till elektronisk pop är helt annorlunda än mitt eget. Just därför blir det här ett spännande möte mellan olika världar. Deras version av ”Panik” är eminent!

Därefter kommer ”Ta det som en man (Social Ambitions redux)”. 
– Social Ambitions är också ett jättebra elektroniskt band. Jag gillar verkligen deras känsla för melodier och harmonier. Många lägger vikt på bastrumman, så att resten av låten kommer i skymundan, men Social Ambitions vet bättre än så. De här killarna har öron för popmusik och deras version av ”Ta det som en man” gör mig på gott humör! 

Du bjuder sedan Pagenostalgikerna på en gammal favorit i ny tappning. Närmare bestämt ”Blå fötter (babylon master demo version)”
– Marina och jag gjorde en spelning på Babel i Malmö häromåret, där vi spelade ett antal gamla Pagelåtar, som ”Dansande man”, för förmodligen sista gången. Den kvällen körde vi en annorlunda version av ”Blå Fötter”, som nu landat på den här EP:n. Jag gillar verkligen arrangemanget med klassiskt elektroniskt smatter! 

Sist ut på denna mycket generöst tilltagna EP är en väldigt spännande låt, som förmodligen kommer att väcka diskussion bland vänner av elektronisk musik i Sverige. De göteborgska punklegenderna Attentat har nämligen gjort en cover på titellåten från er förra EP, ”Under mitt skinn”. 
– Ja, precis! På vår förra EP gjorde Independent State och Den Där Killen en jättefin tolkning av ”Lägger av”. Att ett annat band gör en Pagecover kändes kul, så vi bestämde oss för att ta konceptet ett steg längre genom att fråga Göteborgs första och största punkband, Attentat, om de hade lust att göra om ”Under mitt skinn”. De älskade utmaningen och roligt nog blev resultatet väldigt lyckat! Deras ”Under mitt skinn” har Sex Pistols-vibbar och värmer mitt gamla punkhjärta. Om Attentats publik gillar den, så är det en fin bekräftelse för mig att veta att jag funkar i de sammanhangen också! 

Foto: Petter Duvander

Låt oss även prata lite om det snygga skivomslaget. 
– Det är gjort av min duktige vän och kollega Jonas Karlsson, som alltid förstår precis vad jag vill ha. Vi pratar samma språk och har samma musikaliska referensramar. Tanken är att omslaget ska se retroromantiskt ut. Vi använde ganska otypiska Pagefärger som svart, vitt och guld. Lite i samma stil som Classix Nouveaux Night People eller Ultravox Vienna-singel. 

Vad händer framöver för Page? 
– Parallellt med den nya EP:n släpper vi även en snygg och strängt limiterad vinyl, som innehåller både Under mitt skinn och Aska. Det känns som en fin julklapp till alla musikälskare som gillar det klassiska LP-formatet. Efter det kommer jag att unna mig en liten andningspaus. Jag är supernöjd med båda EP-skivorna det här året. Nu krävs det en omladdning av batterierna. Jag kommer inte att röra mina syntar på ett par veckor. För mig är det viktigt att bara sitta vid maskinerna när jag verkligen känner för det. Men vi får se hur länge jag kan hålla mig. Det har faktiskt redan börjat rycka lite i musiknerven, haha… 

Ni köper Pages nya skivor hos HotStuff! Hela Pages nya LP, ”Aska + Under mitt skinn”, kommer även att släppas på Spotify och andra digitala plattformar. Detta kommer dock att ske enligt ”vattenfallsprincipen” med en låt i taget. Ni måste med andra ord ha lite tålamod. Minns Eddies visdomsord: “bra musik ska ges all den tid, uppmärksamhet och koncentration den förtjänar!” Redan idag kan vi dock avnjuta ”Stefansplatz” och Attentats sensationella tolkning av ”Under mitt skinn”. 

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!