Röstsyntes, vocoder, kling och klang. Melodisk svensk neokraut av finaste modell. DATAPOP är tillbaka med en ny EP! Temat är rymden och den här gången har den mänskliga rösten fått större utrymme än tidigare. Zero Magazine ville veta mer och tog ett snack med Anders Wilhelm och Mikael Larsson, där allt från studioteknik till framtidsdrömmar diskuterades.
Einen wunderschönen guten Abend, Anders och Mikael, och tack för att ni tar er tid att svara på några frågor! Ni släppte nyligen en ny EP, som heter Sterne II. Hur förhåller den sig till er förra EP, Sterne I?
DATAPOP: Redan när vi gjorde Sterne I hade vi bestämt att det skulle bli minst en EP till med rymdtema. Vi är fascinerande av universum och tycker om skivor med genomtänkta och sammanhängande koncept. Sterne I och II hör ihop, men musikaliskt och produktionsmässigt har vi tagit flera steg framåt nu. Vi har också mer sång, istället för talsyntes, på de nya låtarna, vilket känns bra!
Sterne II innehåller både nya låtar och remixer. Vilka var era ambitioner när ni sammanställde EP:n?
DATAPOP: När vi hade släppt Sterne I frågade vi några kollegor om de ville göra remixer av låtar från den EP:n. Glädjande nog tackade de ”ja” och skickade tillbaka grymma versioner av ”Sterne” och ”Weltraum”. Till Sterne II hade vi ett stort antal utkast, som i slutändan kokades ner till fem färdiga låtar. Att komplettera dem med remixarna kändes som en bra kombination och som en naturlig återkoppling till Sterne I.
Vilken låt är ni mest nöjda med på EP:n och varför?
Mikael: Min personliga favorit är ”Space Operators”. Det är maskinpop med snygga vocoderstämmor och en refräng som fastnar.
Anders: Jag kan bara hålla med. ”Space Operators” är något av det bästa vi släppt hittills.
Melankoli och svalt klingande syntslingor dominerar ljudbilden. Har någon skiva från andra artister inspirerat Sterne II?
Mikael: Jag kan inte peka på någon speciell skiva. Det är snarare ett hopkok av allt vi lyssnat på. Men hur influenserna påverkat vårt eget musikskapande är svårt att säga. Vi vill inte kopiera någon annans sound, utan försöker ha en egen identitet. Jag är dock svag för vemodet i Wolfgang Riechmanns “Abendlicht”, vilket förmodligen påverkat vår ”The End”.
Finns det någon ny mjuk- eller hårdvara som banat väg för eller färgat soundet på EP:n?
Anders: Jag har använt de senaste versionerna av iZotope Ozone och Neutron mycket.
Låt oss stanna kvar vid tekniken. Kan ni lyfta fram några favoriter från er studioutrustning?
Mikael: Jag gillar Roland SH101-klonen från TAL och flera syntar från U-He. Ovanpå det Full Buckets fina pluggar, som både låter bra och är rätt “hands-on” när det gäller ljudskruvandet, vilket passar mig!
Anders: Jag har återupptäckt glädjen i att skruva fram ljud på Pro-One och SH-101. De är väldigt direkta och snabba att jobba med!
Vilka är era tankar rörande hårdvaru- och mjukvarusyntar? Är det viktigt för er att ha fysiska maskiner, eller fungerar det egentligen lika bra att göra musiken direkt på en laptop eller mobiltelefon?
Mikael: Jag önskar att jag kunde säga att det är viktigt för mig med hårdvara. Drömmen är att ha mycket utrustning, där jag kan leka med ljud och låta kreativiteten flöda. Men än så länge är min maskinpark begränsad och jag använder faktiskt mina hårdvarusyntar relativt sällan. Jag sitter till största delen i Ableton, med olika pluggar, vilket är oerhört smidigt. Även min iPad får agera musikmaskin emellanåt. Anders har däremot en rätt ansenlig uppsättning maskiner, som är en stor tillgång för vårt sound.
Anders: Jag använder framförallt mjukvarusyntar för utkast och grundarrangemang. Det är väldigt bekvämt att ha allt man behöver tillgängligt på laptopen. Samtidigt är det något visst med det taktila när man arbetar med riktig hårdvara!
Har ni någon favoritmaskin, som ni först skulle rädda vid en plötslig studiobrand?
Mikael: För mig skulle det bli min iMac under ena armen och min Nord Modular under andra.
Anders: Jag tar Mikael under armen och springer. Han är min favoritapparat!
Finns det någon synthesizer eller mjukvara som ni skulle vilja kompletta stallet med?
Mikael: Det senaste året har jag tillbringat många kvällar med att kolla på YouTube-klipp med Eurorack-modularsystem. Det är kanske dags att slå till snart?
Anders: Det skulle vara kul att kunna mixa för Dolby Atmos-surroundljud. Senaste Yello-plattan är en fantastisk lyssningsupplevelse!
Att göra musik, skriva texter, spela in, producera och mixa är olika processer, som kräver skilda spetskompetenser. Har ni speciella roller och expertisområden i DATAPOP eller är ni en fullständigt flexibel duo?
DATAPOP: Fördelen med att vara en duo är att vi kan komplettera och förstärka varandra. Tillsammans blir det bättre än om var och en skulle göra musik själv. Vi bidrar med olika saker i varje låt, men slutprodukten är alltid ett samarbete där bådas kunskaper väger lika mycket. DATAPOP är en enhet!
Vad har ni för förhoppningar med Sterne II?
DATAPOP: Världsherravälde naturligtvis, haha! Nej, allvarligt talat hoppas vi att fler får upp öronen för vår elektriska orkester. Att sticka ut i den tsunami av musik som görs nuförtiden är inte lätt, men vi tycker att våra låtar håller hög klass och verkligen förtjänar att bli streamade, köpta och lyssnade på!
Avslutningsvis – vad har DATAPOP för drömmar och ambitioner inför 2021?
DATAPOP: Vi siktar på att inleda året med att ge ut Sterne I och II på CD. Vi släppte ju vårt första album, POP, via vår vän Alexey på Razgrom Music och de verkar vara öppna för fler utgivningar. Att höja produktionstakten är en annan förhoppning inför 2021. Vi har många lovande skisser, som vi vill göra klara och ge ut!
Visa DATAPOP ditt stöd och köp Sterne II via Bandcamp!
Eller lyssna via strömningstjänsten nedan: