Saturday , September 18 2021

Pierre J – finstämda nytolkningar av elektroniska klassiker

En man med mycket imponerande meriter, som nu bygger broar mellan olika elektroniska epoker. Zero Magazine har pratat med Pierre J om hans neoklassiska nytolkningar av Jean-Michel Jarre och Kraftwerk, samt vad som är på gång framöver. 

Under nittiotalet var Pierre Jerksten en av landets främsta DJ:s med både SM- och EM-medaljer på meritlistan. Han producerade och remixade dessutom stora artister som Dr Alban, E-Type, Eric Gadd, Meja och Adolphson & Falk. 

Pierre fortsatte sedan med en parallell karriär som radioprogramledare. Ända fram till 2011 kunde han höras på musikprogram som P3 Mix, P3 Remix, P3 Klubb och P3 Dans. 

2000-talet ägnades huvudsakligen åt olika skivetiketter och technoaliaset Hertz, med vilket han reste runt i Europa och spelade på de största klubbarna och festivalerna. 

Den senaste tiden har den kreative göteborgaren byggt bryggor mellan olika elektroniska epoker. Han släppte nyligen en finstämd tolkning av Jean-Michel Jarres ”Oxygene”, som fick ett enormt gensvar och har strömmats 150 000 gånger. 

Pierre följer nu upp Jarre med Kraftwerk. Närmare bestämt en nedskalad, vacker och neoklassisk version av ”Computer World”.

Zero Magazine hörde av sig till honom för att få veta mer om nytolkningarna:  
– Projektet tog sin form i höstas och bottnar i att jag ofta lyssnar på lugn musik hemma, berättar Pierre. Det kan vara allt från ambient och electronica till neoklassiskt, där fina pianostycken kommer till sin rätt. Så jag ställde mig själv frågan ”vad händer om jag nytolkar några låtar som jag vuxit upp med och älskat genom åren”? Jag började experimentera med olika pianoljud och rumsklanger och blev överraskad över hur fint allt lät när helheten tonade fram i all sin enkelhet.

Att ta sig an klassiker är inte lätt, men Pierre känner sig nöjd med responsen hittills. 
– På sjuttiotalet andades all elektronik framtid och experimentlustan var stor. Det gör att mycket av det gamla låter märkligt idag, men de som lyckades träffa ”rätt” med dagens referensramar skapade tidlösa klassiker. Man tar en risk när man ger sig på musik som betytt så mycket för så många. Jag har verkligen varit beredd på att ducka. Men efter de fina reaktionerna på ”Oxygene” har självförtroendet ökat. Kanske kan mina nytolkningar bli favoriter bland människor som, precis som jag, älskat dessa låtar under åren. 

Den 28 maj släpper Pierre ett fullängdsalbum som bygger ut konceptet. Det kommer att bjudas på tio låtar, varav nio är covers på kända teman.
– Jag växte upp på åttiotalet och lyssnade otroligt mycket på musik som tonåring. Främst allt som innehöll syntljud. New wave, italo disco. electro och senare även acid house och tidig techno. Inför det här albumet har jag letat lite i minnet och funderat på vackra melodier som jag formats av. Självklart kom artister som Jarre, Kraftwerk och Depeche Mode upp direkt, men även en gammal klassiker med Simon & Garfunkel. Vid sidan av nytolkningarna har jag tagit med en egen låt, som jag skrev förra året till en ung tjej som jag jobbat med. Den visade sig passa bra som instrumental, så den fick en plats i det fina sällskapet! 

Enligt Pierre är nyckeln att lyfta fram nyanser i låtarna och hitta skönhet i förhållandevis sparsmakade arrangemang.
– Jag försöker skapa vackra stämningar, utan att det låter påtvingat. Mycket handlar om att tona ner det bombastiska, vilket annars kan störa om man vill ha en lugn skiva för hemmalyssning. Det är lätt att man överjobbar produktioner. En sorts “bara lite till”-mentalitet. Det svåra är att stanna upp och säga ”att bara höra pianot här räcker faktiskt”. Nu blev det ändå lite syntar i några spår, som fyller upp, men det är fortfarande överlag minimalistiskt. Det har varit en kul utmaning för mig att hitta fina melodier som funkar på piano, utan att kännas ”lökiga”, och sedan sätta hela atmosfären i ljudbilden. 

Pierre har bestämt sig för att enbart släppa coverskivan digitalt och via strömningstjänster. 
– Någon fysisk skiva är inte planerad i nuläget. Jag har sedan 2001 drivit många olika skivetiketter och släppt ungefär 150 vinyler i egen regi, där Hertz nått störst framgång internationellt. Men sedan några år tillbaka är det svårt att få en vinylplatta att gå runt. Jag är dessutom överväldigad över det fina mottagandet ”Oxygene” fått på Spotify! 

Pierre Jerksten skickade även över en spellista, som går igenom hans mångfacetterade karriär. För mer information om olika projekt rekommenderas hans ambitiösa hemsida.
– I samband med de nya släppen har jag skapat en spellista på Spotify med allt möjligt jag varit inblandad i genom åren, både som artist, låtskrivare, producent och remixare. Jag har använt så pass många alias att det kanske kan vara lite svårt att hänga med. Men ta ett varv här, så får ni en hyfsad överblick! 

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Jean-Michel Jarre ger ut självbiografi

Hur har du det med skolfranskan?