Tuesday , October 20 2020
Foto: Johan Jonasson

Machinista och Dickens – vågar satsa framåt i svåra tider

På grund av Coronaviruset och dess följdverkningar har de senaste månaderna inneburit mängder med flyttade och inställda arrangemang. Men nu börjar konsertverksamheten så smått komma igång igen. Naturligtvis utifrån gällande regler och restriktioner. Zero Magazine var på plats när Machinista gjorde en exklusiv minispelning i Helsingborg och tog tillfället i akt att prata med bandet, arrangören och ett par musikprofiler om den alternativa scenens överlevnad i tuffa tider.  

Thomas Ingerby (ägare till Charles Dickens Bar & Scen i Helsingborg)

Foto: Johan Jonasson

Hur har det varit att driva en pub, krog och klubb de senaste månaderna, Thomas? Har Covid-19-problematiken ställt till det mycket för dig?
– Coronakrisen har påverkat alla och haft stora konsekvenser för hela samhället. Vi i restaurangbranschen har kanske inte varit allra värst utsatta, men vi har definitivt haft mycket att brottas med. Det har handlat om att vända på varje krona och försöka överleva. 

Hur kommer det sig att du nu drar igång klubbverksamheten igen? 
– Jag har verkligen saknat att arrangera konserter. Den senaste spelningen av den här typen hos oss var Lustans Lakejer, precis innan pandemin bröt ut i mars. Det var alldeles för länge sedan! När jag nu lyckades hitta en lösning inom restriktionernas ramar, så kändes det självklart att satsa. Det fick bära eller brista.    

Den ”nya säsongen” inleds med Machinista. Varför blev det just denna sydsvenska konstellation som återinviger Dickens scen? 
– Jag får hjälp med bandbokningen av Benjamin Kristiansen. En genuin eldsjäl, som har stenkoll på den elektroniska scenen. Han tipsade om Machinista och jag gillade direkt vad jag hörde och såg. Dessutom visade det sig vara väldigt schyssta killar, som gick med på ett lägre gage än vanligt, så att den här kvällen skulle kunna genomföras och gå runt. 

Vi befinner oss nu i en lokal med 50 elektropopfans, som verkar ha en väldigt trevlig kväll. Har du fått någon respons från besökarna?
– Ja, många har kommit fram och visat sin uppskattning. Jag är verkligen glad och tacksam över allt positivt engagemang! 

Hur ser det ut framöver? Är fler konserter med begränsat antal publikplatser inbokade på Dickens? 
– Jag hoppas verkligen på fler arrangemang som detta och vi har en spännande bokning på gång i november, men samtidigt måste jag invänta direktiv från myndigheterna. Vi vet ju tyvärr inte vilka regler som kommer att gälla senare i höst. Men den här kvällen har gett mersmak. Jag hoppas att den blir startskottet för något nytt, inte bara hos oss, utan att den även fungerar som inspirationskälla för andra klubbägare i det alternativa Musiksverige. Det finns band som gärna vill spela. Det finns en publik som längtar efter livemusik. Vi arrangörer har möjlighet att göra bra grejer utifrån begränsningarna!

Benjamin Kristiansen (medarrangör och elektronisk eldsjäl)

Foto: Johan Jonasson

Du är känd för att vara en trogen konsertbesökare, Benjamin. Hur har det känts med det evenemangsvakuum som Coronapandemin fört med sig? 
– Jag har mer eller mindre haft abstinens. Visst har man kunnat kolla på en del bra streamade konserter, men det är inte samma sak. Klubbkvällar handlar inte bara om musik, utan är lika mycket en social grej. Jag har saknat den ”svarta familjen” och hela gemenskapen! 

Du har spelat en viktig roll ikväll och förtjänar epitetet ”medarrangör”. Hur skulle du utvärdera evenemanget? Har det motsvarat era förhoppningar? 
– Ja, Thomas och jag är väldigt nöjda. Det känns underbart att den här kvällen blev av. Machinsta var grymt bra på scen och alla verkar ha haft kul. Arrangemanget har varit en stor framgång, så nu ska vi ta med oss den positiva energin och jobba framåt!    

Fredrik Frostengren (musikälskare och sångare i Obsession of Time)

Foto: Johan Jonasson

Ditt band, Obsession of Time, spelade här på Dickens i våras, Fredrik. Det var förmodligen den sista alternativa konserten som genomfördes i Skandinavien innan allt stängdes ner. Hur har de senaste månaderna varit för dig och dina bandkamrater?
– Spelningen vi gjorde här, tillsammans med Lustans Lakejer, kändes som den bästa hittills i vår karriär, så det har varit tråkigt att behöva bryta flytet med en ofrivillig paus. Vi hade två konserter inbokade i Danmark, som blev inställda, och det sänkte naturligtvis humöret. Men vi har försökt göra det bästa av situationen och har jobbat mycket i studion. Om allt flyter på ska vi kunna släppa en ny singel framåt november. 

Du är inte bara musiker, utan även kulturkonsument. Hur har konserttorkan påverkat dig och vad tycker du om att Thomas Ingerby och Dickens försöker starta upp saker igen? 
– Eftersom jag varit involverad på den här scenen i nästan trettio år, så har jag många gamla vänner som jag brukar träffa på konserter. Det har känts tomt utan dem den här sommaren. Mängder med kärlek till Thomas Ingerby och Machinista för att de vågar satsa framåt. Den här kvällen har tänt ett hopp inför hösten! 

Machinista (kvällens band, bestående av Mattias Johansson, Richard Flow och John Lindqwister) 

Foto: Johan Jonasson

Hur har de senaste månadernas Covid-19-problematik påverkat er, Machinista? 
– Det har blivit ett par käftsmällar. Vi såg verkligen fram emot att vara förband åt Nitzer Ebb i Kalmar, men den spelningen blev framskjuten och det känns osäkert om den blir av ens i november. Vi har även fått ett par konserter inställda i Tyskland, som är vår nyckelmarknad, och allt har gjort att luften gått ur oss lite. Men vi har försökt hålla huvudet högt och lagt mycket tid på att skriva nytt material istället. 

Många artister har tagit sin tillflykt till studion. Tror ni att 2021 kommer att bli ett fantastiskt skivår?   
– Ja, troligtvis kommer det att släppas många bra plattor framöver. Robert Smith har till exempel pratat om både en soloskiva och ett nytt Cure-album. Ny musik kan tyckas vara en klen tröst när man tänker på allt helvete som pandemin fört med sig, men samtidigt fyller alla ljusglimtar i Coronamörkret en funktion. Det kommer att bli intressant att följa musikbranschen det kommande året! 

Vad säger ni om kvällens gig på Dickens? 
– Jättekul! Publiken kändes verkligen hungrig. Det märktes att de har saknat livespelningar. Kvällar som denna visar att det finns en väg tillbaka! 

Skulle ni rekommendera andra klubbar och artister att satsa på den här typen av arrangemang? 
– Konserter inför 50 personer är kanske inget man blir rik på, varken som arrangör eller band, men de fyller en viktig funktion genom att ge scenen konstgjord andning. I tider som dessa är det viktigt att vi håller ihop. Vi vill alla samma sak. Att tillvaron återgår till det normala. Men vi måste ha tålamod, eftersom återhämtningen nog tyvärr kommer att ta tid. Små konserter är mycket bättre än inga konserter alls. En eloge till Thomas Ingerby och Dickens för den här satsningen. Hoppas fler i Sverige fortsätter på samma linje! 

Foto: Johan Jonasson

Följ Charles Dickens Bar & Scen i Helsingborg här! 

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Lili & Susie – om åttiotalet och Girl Power

På åttiotalet var de på allas läppar med monsterhits som ”Oh Mama” och ”We Were …