Friday , November 27 2020

The Volt – Eddie och Ulrika elektrifierar musikscenen

Två energifyllda personer som aldrig följer strömmen, utan är ledare inom sitt gebit. Nu slår de sig samman och elektrifierar den svenska musikscenen. Zero har pratat med Eddie Bengtsson och Ulrika Mild om deras nya projekt, The Volt.

En karismatisk sångerska med soul i rösten och en elektronisk guru med fingertoppskänsla för smart pop. Pratar jag om Eurythmics eller Yazoo? Nej, men Sveriges nya superduo, The Volt, spelar helt klart i samma liga.

the volt1
Foto: Anders Nord

Det rör sig nämligen om inga mindre än Eddie Bengtsson (känd från S.P.O.C.K, This Fish Needs a Bike, Sista mannen på jorden och Page) och Ulrika Mild (välbekant från Compute, Liechtenstein och Amusik).
– Eddie och jag hade funderat på ett samarbete ganska länge och när vi tog upp tråden igen, backstage någonstans, så gav det sig ganska snabbt vad vi ville göra, berättar Ulrika.
– Vi bollade olika namnförslag fram och tillbaka, men fastnade till slut för The Volt, fortsätter Eddie. Detta dels för att namnet har en ”elektrisk klang”, lite i samma stil som Ultravox, men även för att det är en flirt med Vault i dataspelsserien Fallout.

The Volt-logga

The Volts första skivsläpp är en vinylsingel med två covers. Det bjuds på elektroniska tolkningar av två gamla sextiotalshits. Både ”13 Men”, som ursprungligen spelades in av den svensk-amerikanska kultsångerskan Ann-Margret, och ”Mushroom Cloud”, ursprungligen av rock’n’roll-artisten Sammy Salvo, har fått moderna ansiktslyftningar. Duon har valt ett intressant koncept. Eddie har gjort musiken till ”13 Men”, där Ulrika sjunger, medan Ulrika ligger bakom ”Mushroom Cloud”, där Eddie tagit över mikrofonen.
– Båda låtarna svänger och dessutom har de ett gemensamt postapokalyptiskt tema, förklarar Eddie urvalet. Även vinylformatet passar perfekt i sammanhanget, då det ger retrovibbar.
– Att vi gjorde musik till varandra kändes som ett nytt, roligt grepp, utvecklar Ulrika. Det var det intressantaste sättet att jobba, eftersom vi var begränsade till ett distanssamarbete med mig i Göteborg och Eddie i Skåne.

Joakim Montelius från Covenant axlade producentrollen under inspelningarna.
– När Ulrika och Eddie frågade mig om jag ville producera deras nya projekt blev jag först lite paff, eftersom jag inte ens visste att de hade ett band tillsammans, skrattar han. Men det är typiskt Eddie. Han håller alltid på med grejer i smyg och slänger överraskningar i ansiktet på en. Men när jag fattade idén bakom The Volt, tänkte jag direkt ”det här vill jag vara med på”. Jag är, precis som Eddie, både historieintresserad och ett barn av Kalla Kriget. Den bisarra populärkultur som dök upp i samband med atomkapprustningen är väldigt fascinerande och reflekterar den blandning av skräck och framtidsoptimism som rådde då. Och låtarna de valt ut är ju lysande, både i original och i The Volts versioner.
– Joakim har lagt ner ett stort arbete på att få ihop Ulrikas och mina uttryck till en fungerande enhet, berömmer Eddie. Det är inte helt fel att tänka på oss som en ”treenighet”, som lyft och hjälpt varandra under projektets gång.

Joakim 303 Volt

Studioarbetet visade sig innehålla ett par utmaningar för Joakim.
– Både Ulrika och Eddie jobbar oerhört snabbt, avslöjar han. Det är bara ”tjoff, pang, bom” och så är det klart, tycker de. Det är liksom inte så noga att det brusar lite här och att nivåerna är lite sneda där. Jag, å andra sidan, är fenomenalt långsam och petig, så inspelningarna fastnade hos mig jättelänge. Ulrikas låt, “13 Men”, var ganska rakt på sak, förutom att Eddie och jag spelade in en akustisk virveltrumma. Det svänger finfint, men inspelningen blev bedrövlig, så det blev en massa trollande med modern studioteknik innan jag fick det att låta acceptabelt. På ”Mushroom Cloud” insisterade Eddie att spela in fem miljoner sångspår och lika många handklappspår. Så gör han tydligen alltid och jag är oerhört imponerad över att han lyckades sjunga och klappa helt rätt så många gånger. Men det var inte helt lätt att mixa det hela. Faktum är att jag inte använde alla spåren. Det hade blivit för tjockt. Men berätta det inte för honom…

thevolt2
Foto: Anders Nord

Alla som fastnar för The Volt kan glädjas över att det, med hög sannolikhet, kommer mer från duon i framtiden.
– Vi hoppas båda att det här ska vara mer än ett engångsprojekt, poängterar Eddie. Om vi får bra respons på singeln, så finns det all anledning att fortsätta. Just nu är jag ganska inbokad med nytt Page-material, men någon livespelning med The Volt skulle absolut kunna klämmas in.
– Vi har hittat en fåra som känns spännande och kul, så om vi får möjlighet är den absolut värd att utforska vidare, nickar Ulrika. Man vet aldrig när det kommer att hända saker med Compute igen, men fram till dess lägger jag gärna tid och kraft på The Volt. Jag håller med Eddie om att fler livespelningar vore kul! Vi får se till att bygga på med mer material, så snart ”de där Page” lämnar lite ledig tid i studion…

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

First Hour – ny experimentell elektronisk samlingsplatta

Det slutna sällskapet Electronically Yours består till stor del av musiker med ett gemensamt intresse …