(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Hans-Olof Svensson)
[album, Warp / Border, betyg: 7]
Med en sekvens av låttitlar som börjar med “Emerald and Lime” och leder vidare över “Flint March”, “Bone Jump” och “Dust Shuffle” till “Paleosonic”, “Calcium Needles” och “Late Anthropocene”, frågar jag mig om Brian Eno försöker säga mig något, och om det är jag som är för trög för att uppfatta hela berättelsen. Ända sedan tiden i Roxy Music har Eno gjort sig känd som den elektroniska musikens Professor Balthazar, en överintelligent uppfinnarjocke med ständigt nya, tokiga infall.
Men styckena på Small Craft on a Milk Sea, som Eno improviserat fram tillsammans med Jon Hopkins och Leo Abrahams, visar sig vara mycket mer melodiska och lättillgängliga än jag väntat mig. “Emerald and Stone” anspelar på Beethovens Månskenssonat och “Bone Jump” känns som en elektroniskt uppdaterad version av den sorts detektivseriefunk som hörs i bakgrunden när hjälten har kallats ut till en övergiven lagerlokal i hamnen vid midnatt. För en musiker som Eno vore det lätt att inta en kompromisslöst intellektuell hållning och göra det svårt för lyssnaren, men här gör han raka motsatsen och visar upp humoristisk självdistans. Kanske är det just där som intelligensen visar sig.