(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Petter Jahnstedt)
[album, Progress Production / Border Music, betyg: 9]
Ibland infinner sig känslan av att det aldrig händer något nytt i en genre och att de band som kommer bara apar efter sina gamla idoler. Ett band som många hyllade på debuten The Black Paintings från 2005 var Necro Facility. De avfärdades också i samma recensioner som kopior av Skinny Puppy, vilket även jag själv skrev under på då. Nu, två album senare, är det 2011 och medlemmarna Oscar Holter och Henrik Bäckström har vuxit till stora låtskrivare och producenter.
Idag skriver gruppen låtar åt såväl sig själva som världsartister. Bland annat hade Oscar en listetta i Japan nyligen. Mest kända är de för att ha skrivit Covenants senaste singel “Lightbringer”, som toppade den tyska DAC-listan i åtta veckor. Man kan undra hur de kan lämna en så stark låt till ett annat band i samma genre. Men när man lyssnar på Wintermute förstår man. Här finns nämligen tio minst lika bra låtar.
Produktionen bjuder på en perfekt modern elektronisk kombination av ljudmattor, loopar och basgångar. På detta skriker, svävar och skönsjunger Henrik sina mörka texter som ofta möter morgondagens ljus. I inledande “You Want It” sätter gruppen taktpinnen i gungning och den slutar inte slå förrän sista tangenten tryckts ner i avslutande “All That You Take”, en låt som börjar som en ballad men som skruvas upp i tempo på ett sätt som ger både rysningar och gåshud. Denna, tillsammans med “Do You Feel the Same”, som vi hörde redan på en skivbolagssampler från 2009, håller jag ändå som favoriter på ett strålande album där det blir ett angenämt problem att plocka ut singelspår.
När jag lyssnat tillräckligt många gånger på en skiva försöker jag som kritiker lite komiskt hitta de fel som krävs för en bra sågning, men Wintermute bjuder inte på något klavertramp. Gruppen balanserar mellan det alternativa och det kommersiella på ett imponerande sätt,
något som många hårdrocksgrupper gör med bravur men synthbanden haft svårare för fram till nu.
Wintermute sätter en ny standard för branschen och det vi tidigare kallat industrisynth kan öppna för något som vi kan döpa till “Nu-synth”. Necro Facility ställer det hårda mot det mjuka och det mörka mot det ljusa, och visar vägen för en utdöende musikstil. Bäckström och Holter behöver inte nöja sig med att utveckla en genre, för det här är tillräckligt kommersiellt för att nå en bred publik. Om Sverige är redo återstår att se.