Sunday , November 24 2024

Delerium – Music Box Opera

(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Johan Arenbo)

[album, Nettwerk / Playground, betyg: 6]

När jag häromåret intervjuade Bill Leeb, berättade han att Delerium fyllt ett flertal viktiga funktioner i hans karriär. Förutom att ge honom möjlighet att experimentera med etnopopiga och ambienta tongångar, har projektets stora kommersiella framgångar även gett honom en trygg, finansiell bas att stå på. “Tack vare Delerium kan jag släppa smalare skivor utan att behöva bekymra mig om hur de säljer”, som han uttryckte det.

Det var i slutet av nittiotalet som Delerium låg på topplistorna med Sarah McLachlan-samarbetet “Silence”. De därpå följande albumen Karma och Poem nådde följaktligen ut till ett stort antal lyssnare även utanför synth-, goth- och cyberpunkscenerna. Därefter har det emellertid varit ganska tyst om Delerium, vilket delvis har sin förklaring i att Leeb åter ägnat Front Line Assembly sin främsta uppmärksamhet.

Kan Music Box Opera kanske vara steget tillbaka till rampljuset för Leeb? Ja, helt omöjligt är det inte, då albumets förstasingel “Monarch” (med skönsjungande Nadine bakom mikrofonen) nästan kan jämföras med “Silence”, både vad gäller stämning och kommersiell gångbarhet.

Som helhet betraktad är dock Music Box Opera inte lika spännande som Karma. I sina bästa stunder lyckas Leeb och kollegan Rhys Fulber framställa atmosfärer som leder tankarna till såväl William Orbit som Dead Can Dance. Ganska ofta hamnar de dock mellan stolarna och påminner snarare om ett cybernetiskt Enigma.

Music Box Opera är för lång och strömlinjeformad för att riktigt engagera mig, men innehåller likväl en hel del behaglig etnotechno av finaste modell.

Om Webbmaster

Kolla även

Azure Blue – “jag vill alltid ha kvar en strimma av hopp i min musik”

Tobias Isaksson har släppt musik i olika konstellationer i mer än tjugo år. Störst framgångar …