Betyg - 7
7
Elektronisk minimalistisk musik från Frankrike med flera användningsområden.
Novocibirsk är tillbaka, nu med uppföljaren till Télévision 1945 (Volume 1). Det albumet kom 2019 och på nya skivan Télévision 1945 (Volume 2) fortsätter Novocibirsk att utforska de experiment Hervé Isar gjorde mellan 1982 och 1993 i sin hemstudio av allsköns elektroniska instrument och utrustning.
Isar är en fransk professor i juridik på universitetet Aix-Marseille. Av någon kufisk anledning har Isar uppfattat sina experiment som teknisk research istället för musik. Oavsett detta släppte Boredom Product hans album Excerpts And Experiments 1997. 22 år senare återaktiverades Novocibirsk och släppte Isars gamla låtar för första gången på Cd. Ni som gillade Vol 1 kommer att gilla Vol 2 och ni som fortfarande inte har hört Novocibirsk, men som uppskattar Kraftwerks tidiga grejer har en intressant resa framför er. Likt Kraftwerk och deras faiblesse för långa minimalistiska och repetitiva låtar (”Autobahn”, ”Ananas symphonie”, ”Stratovarius”, ”Vom himmel hoch”, ”Europe endless”, ”Neonlicht” etc.) så bjuder även Télévision 1945 (Volume 2) på några långa saker som inledande, vackra och coola ”Baïkal depths” som passerar 11 minuter och hypnotiska ”Nuclear propagation” som pumpar på i över 15. De övriga tre låtarna: ”Sound of freeze”, ”Die sonne über Novocibirsk och ”Anfang als ende” ligger på mer konventionell speltid. Merparten av spåren är – precis som på förra skivan – instrumentala, men även här bjuds det ibland på robotliknande vocodersång. Musiken har ofta ett flöde som påminner om Tangerine Dream och Klaus Schulzes tidiga grejer, men här går också associationerna till 80-talets mörkare, tyngre marker. Den kombination som uppstår är fascinerande, tilltalande och läcker. Detta är en platta som både duger utmärkt att lyssna till noggrant eller ha på i bakgrunden som stämningshöjare. Den skulle även funka finfint som filmmusik och varför inte även som dansmusik på någon klubb?