Hur viktig är musiken i ett datorspel? Svaret på den frågan är, mycket. Datorspelmusiken är precis lika viktig som filmmusiken och hjälper till att bygga upp en stämning och förstärka känslor. Den hjälper oss att väcka känslor och tankar som bild och ord inte kan göra på egen hand. Datorspelsmusik är i dag ett vilt diskuterat ämne tack vare sitt stora genrespektrum. Det har utvecklats från monotona toner i tidiga C64 till att bli ett område som har lockat till sig världskända kompositörer som Hans Zimmer.
(“GRADO Open Back Headphones” (CC BY 2.0) av MusicOomph.)
Nytt sätt att nå lyssnare
Sättet vi lyssnar på musik har ändrats tack vare internet. Det är inte längre via kanaler som MTV och radio som vi får höra de senaste banden och låtarna. Det är online via musiktjänster som Spotify, via teveserier och framför allt via spel. Eftersom spelandet har vuxit har det blivit en viktig kanal för artister att nå ut med sin musik till lyssnarna, eller i det här fallet spelarna, och det sker inte bara genom själva musiken.
Det går nämligen att hitta spel som handlar indirekt om artisterna, som t.ex. Brütal Legends där metaltoner från band som Mötley Crüe och Motörhead varvas med karaktärer som är baserade på rocklegenderna själva. Samtidigt finns det datorspel som handlar direkt om artisterna, som t.ex. Britney’s Dance Beat och Guns N’ Roses slot som finns på välsorterade online casinoer.
Från chipstoner och framåt
Datorspelen har kommit långt sedan mitten av 70-talet och de har gått från att inte ha någon bakgrundsmusik till att innehålla instrumentala konstverk. De allra första spelen, som Pong, bestod inte av mer ljud än några få beep. Under 80-talet utvecklades chiptekniken, och musiken följde efter teknologin. 1987 började musiken att styras efter spelarens handlingar.
Ljudchipen fortsatte att utvecklas under 90- och 00-talat och spelstudios började att anställa kompositörer och musiker som enbart arbetade med musiken till spelen. Det blev också vanligare att kända musiker anställdes för att producera musiken. Trent Reznor, som är mest känd för musikprojektet Nine Inch Nails, gjorde bland annat musiken till förstapersonskjutspelet Quake. Kompositören Hanz Zimmer, som ligger bakom filmmusiken ibland annat Pirates of the Caribbean och Inception, har skrivit musiken till Halo 4.
Datorspelmusik live
Datorspelsmusiken har samtidigt tagit steget från de digitala skärmarna och upp på scenen. Filharmoniska orkestrar har börjat sätta upp konserter där de framför kända spellåtar från spel som Super Mario och Final Fantasy i klassisk tappning. Dessa konserter lockar alltid mycket publik, både i form av spelare men också de som föredrar klassiska toner.
(“4.IX Orchestra Sinfonica Nazionale della” (CC BY 2.0) av MITO SettembreMusica.)
Men trots att de flesta spel innehåller storslagen musik finns det fortfarande de som föredrar att ha en annan typ av musik i öronen när de spelar. Det finns flera exempel på låtar som har blivit populära spellåtar, det vill säga låtar som är bra att spela datorspel till. Den tjatiga låten Boten Anna är ett exempel som de flesta känner till. Förra året satte Billboard ihop en lista över de 50 bästa spellåtarna någonsin, och de varierade precis lika mycket i genrer som den faktiska datorspelmusiken.
Denna artikel är skriven i samarbete med partner