Damokles – återskapar gamla osläppta låtar på nya “Then When?”

För ett par år sedan anordnade Anders Ekström Sveriges första synthwavefestival. Det är dock inte den enda meriten den keytarspelande eldsjälen har på sitt CV. Under namnet Damokles skapar han även egen elektronisk pop. Zero Magazine tog ett snack med honom om hans nya skiva.

Hej, Anders, och tack för att du tar dig tid att svara på några frågor! Låt oss börja med att titta på ditt nya album, Then When? Varför är titeln egentligen en fråga?
– Det är för att albumet består av låtar jag skapade under slutet av åttio- och början av nittiotalet, men då aldrig släppte, med undantag av “Falling in Love”, som kom som vinylsingel.

Hur kommer det sig att de inte gavs ut då, men fick nytt liv 2023?
– De senaste tio åren har jag släppt mycket musik under namnet Damokles. Sammanlagt närmare fjorton timmar och allt inspirerat av mitt älskade åttiotal. Dessa tio låtar har suttit på min axel och velat vara med, men ett par av dem innehöll samplingar som skapade upphovsrättsliga problem. Jag insåg att den bästa lösningen var att återskapa dem ton för ton och använda min egen röst istället för de gamla samplingarna. I somras tog jag tag i “Freddy’s Dead”, som jag en gång i tiden skrev med Juan Irming, alias Amplitude Problem. Det visade sig att min stämma faktiskt klarade att ersätta allt vi använt från den femte filmen om Freddy Krueger, så jag fick blodad tand och fortsatte med projektet.

Then When? har en imponerande bredd och innehåller inslag av både elektropop, rap, techno och reggae. Hur kommer det sig?
– Jag har altid låtit min musik leva sitt eget liv. Det är som att så en blandpåse med okända frön och sedan pyssla om dem medan de växer. Att alltid göra samma sak skulle vara som att alltid äta samma mat. Det funkar inte riktigt för mig. Däremot är min kärlek till åttiotalssoundet tydligen så stark att den klarat tidens tand.

Är det viktigt för dig att skriva substantiella texter med genomtänkta budskap?
– Ja, så är det nog. Det är delvis en reaktion mot alla mainstreamhits som saknar djup. Jag försöker istället kanalisera mina tankar när jag skriver texter. Det är kanske därför jag inte har några listettor, haha?

Foto: Jens C. Hilner

Har du någon personlig favorit på skivan, som du främst rekommenderar Zero Magazines läsare?
– Jag är nöjd med hela albumet och föreslår att man lyssnar från första till sista låten. Jag har lagt ner mycket tid och kraft på skivan, så det skulle kännas fint om så många som möjligt gav den chansen!

För ett år sedan uppträdde du i Stockholm. Blir det fler liveframträdanden under artistnamnet Damokles?
– Eventuellt. Inget är spikat för ögonblicket, men jag kan tipsa om att jag kommer att spela live med mitt nystartade coverband GOLDECADE nu till våren. Då blir det elektropop, new age och new romantics för hela slanten.

Vi befinner oss i mitten av december. Hittills har du inte skrivit någon jullåt själv, men om du skulle välja ett par julfavoriter från andra artister, vilka skulle det då bli?
– Först Bing Crosbys “White Christmas” såklart. Därefter Adolphson & Falks “Mer jul”, för den har ett bra sound och glimten i ögat, och Whams “Last Christmas”, för att man fortsätter att älska den trots att man borde storkna. Sist men inte minst Mariah Careys “All I Want For Christmas Is You”, för att den skapar känslan av en filmiskt mysig jul, och Jona Lewies “Stop The Cavalry”, för att den är så underbart konstig.

 

Om Johan Arenbo

Kategorisera inte musik. Älska den bara. Låt inga konservativa subkulturer eller godtyckliga genreavgränsningar styra din smak. Njut istället av det obegränsade kulturella smörgåsbordet. Kraftwerk, Prince, The Cure, Iggy Pop, De La Soul, Black Sabbath, Nina Hagen, Aretha Franklin, Mozart och Madonna. Allt är tillåtet!

Kolla även

Damokles tillbaka med sin neonskimrande synthwave

Keytarvirtuosen och åttiotalsfantasten Anders Ekström – i elektroniska kretsar mer känd som Damokles – som häromåret …