Apoptygma Berzerks nya album SDGXXV är inte bara en remixskiva. Nej, det handlar om nyinspelningar av låtar från den norska kultgruppens debutplatta, Soli Deo Gloria, gjorda i samarbete med elektroniska storheter som Bal Paré, Portion Control och The Invincible Spirit. Zero ville självklart veta mer och tog därför ett snack med både Stephan Groth och ett par av gästartisterna.
På 1970-talet fick remixen, i den form vi vanligtvis talar om fenomenet, sitt genomslag. Under 80-talet började remixartisterna frigöra sig från originallåtarna och kreativa herrar som Shep Pettibone, François Kevorkian och John ”Jellybean” Benitez gjorde det till en konstform att försätta klubbpubliken i trans.
I samma veva började det även ges ut remixskivor. Många av Zeros läsare är säkert bekanta med Soft Cells Non Stop Ecstatic Dancing, The Cures Mixed Up, Kraftwerks The Mix och Depeche Modes båda remixsamlingar.
Men är remixer främst en angelägenhet för dansgolvet eller fungerar de lika bra i hemmastereon? Därom tvista de lärde.
För Stephan Groth var i alla fall saken klar. Apoptygma Berzerks jubileumsutgåva SDGXXV skulle inte bli en remixskiva i mängden. Så Stephan tog konceptet ett steg längre och gjorde istället ett album där tidiga Apoptygma Berzerk-låtar spelades in i nya versioner tillsammans med namnkunniga gästartister.
– Jag har inget emot remixer generellt, förklarar Stephan för Zero. Men ordet är uttjatat och det har gjorts väldigt många remixskivor redan. SDGXXV är något helt annat. Det handlar om nytolkningar av låtar från vår debutskiva Soli Deo Gloria. Arton fantastiska gästartister har hjälpt mig stöpa om låtarna. Det mesta är omgjort från grunden. Sången är nyinspelad och många samplingar är återskapade. Så SDGXXV står på egna ben!
Låt oss dock backa bandet innan vi tittar närmare på SDGXXV. Närmare bestämt till 1993, när originallåtarna släpptes. Stephan Groth var tjugotvå år gammal och hade precis gett ut Apoptygma Berzerks första fullängdare. Tillsammans med bandkollegorna Per Aksel Lundgreen och Anders Odden skrev han norsk musikhistoria, då Soli Deo Gloria både blev en alternativ klassiker och inspirerade den framväxande futurepopscenen.
– Jag är stolt över Soli Deo Gloria och tycker att plattan håller bra fortfarande. Den brukar kallas ”Norges första EBM-skiva” och det känns kul att ha varit med och brutit ny musikalisk mark. Soundet låter okej med tanke på hur spartansk utrustning vi använde. Vi hade ju bara en Atari ST med Pro24/Cubase, en Ensoniq EPS-sampler, en Roland SH-101 och en Roland Juno 60 som tillhörde min far Jan.
Albumtiteln Soli Deo Gloria betyder ungefär ”Ära vare Gud allena” på latin och är en anspelning på vad Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel och andra klassiska kompositörer präntade i slutet av sina partitur.
– Många av de gamla mästarna brukade signera sina verk med ”SDG” för att visa varifrån de fått sin inspiration och kreativitet. Jag har alltid varit inne på samma linje. Det är viktigt att vara ödmjuk som artist. När det går bra och man spelar inför tusentals fans är det lätt att drabbas av hybris. Då är det viktigt att minnas varifrån man kommer och hur liten man är som människa. Don’t believe your own hype!
Soli Deo Gloria innehöll ett brett spektrum av elektronisk pop. Från suggestivt blipp-bloppande ”ARP” via dansgolvsfyllaren ”Bitch” till en syntrockig cover på Velvet Undergrounds ”All Tomorrows Parties”.
– Med tanke på hur ung jag var, så tycker jag att låtmaterialet höll en klart godkänd nivå, menar Stephan. Mina personliga favoriter är ”Burning Heretics’”, ”Backdraft” och ’’Stitch”. Alla tre har tålt tidens tand och låter fräscha än idag, tjugofem år senare. Jag tycker också om vår version av ”All Tomorrows Parties”. Det är en fantastisk låt från en av de bästa skivorna som någonsin gjorts!
Då Soli Deo Gloria varit en så betydelserik skiva för Apoptygma Berzerk bestämde sig Stephan i fjol för att uppmärksamma albumets tjugofemårsjubileum. Först släpptes den remastrade lyxutgåvan Soli Deo Gloria (25th Anniversary Edition). Därefter föddes tanken att även ge ut ett par av låtarna i ny och modern kostym.
– Den ursprungliga idén var att släppa en EP med några remixer, men när Per Aksel och jag diskuterade vilka kollegor vi skulle kontakta märkte vi snabbt att listan blev lång. Så EP:n växte helt naturligt till en fullängdsskiva. I samma veva kände vi att vi ville ta projektet ett steg längre. Det skulle inte bara bli remixer, utan helt nya versioner av alla låtarna på Soli Deo Gloria. Vi skulle göra om albumet med all ny musikalisk kunskap och all förbättrad teknik vi förvärvat de senaste tjugofem åren. Som pricken över ”i” skulle det göras tillsammans med ett antal gästartister som vi beundrar och respekterar.
SDGXXV bjuder på ett imponerande startfält. Bland gästartisterna hittar man allt från industripionjärerna Portion Control och cyberpunkarna Clock DVA till tyska electrogothrockarna The Invincible Spirit och den lika mångsidige som skräckinjagande Mortiis.
– För tjugofem år sedan, före Internet, var vi ganska isolerade här uppe i Norge. Jag hade inget kontaktnät alls på den alternativa scenen, utan levde praktiskt taget i en egen bubbla. Gästartisterna på SDGXXV är musiker som jag önskar att jag hade känt på den tiden. Vissa av dem är gamla legender som inspirerat Apoptygma Berzerk mycket. Andra är unga electro- och technokillar som hjälpt oss uppdatera vårt sound.
Att få sina låtar omstöpta är, enligt Stephan, en både rolig och nervkittlande upplevelse. Man lämnar iväg ett originalverk som man jobbat hårt med och får tillbaka något helt annat.
– En låt kan gå i många riktningar och gästartisterna har lyft fram andra element än de jag själv lagt vikt vid. De nya versionerna har en spännande bredd och alla tilltalar mig på olika sätt. Att ett favoritband från nittiotalet som The Invincible Spirit stöpt om ”Backdraft” får mig att känna mig som ett barn på julafton. Den nytolkning som överraskade mig mest var dock Bal Parés ”Ashes To Ashes”. Deras version fick mig att le brett framför stereon!
Trots att SDGXXV släpptes häromveckan har den alltid lika energiske Stephan redan nya projekt på gång.
– Jag är involverad i en rolig liten skiva tillsammans med Vile Electrodes, ett engelskt band som ska vara förband åt oss på några konserter i år. Ovanpå det så jobbar jag på en EP med nytt material. Allt talar för att det kommer att bli ett händelserikt år för Apoptygma Berzerk!
Zero passade även på att växla några ord med fyra av gästartisterna på SDGXXV.
Bal Paré (Matthias Schuster och Trautonia)
Ert bidrag till SDGXXV är ”Ashes To Ashes (Diabolic Mix by Bal Paré)”. Vad kan ni berätta om den nytolkningen?
– Även om vi fascinerades av den rockiga, drivande känslan i originallåten, så valde vi att dra ner på de elementen. Vår version har istället en mer dramatisk och bitvis orkestral stämning, som i hög utsträckning bygger på Trautonias science fiction-liknande thereminljud. Ambitionen var att skapa en svävande kontrast till Stephans ganska aggressiva sång. Vi tycker att det skapades en spännande laddning i mötet mellan det hårda och det esoteriska.
Cronos Titan (Per Aksel Lundgreen och Preben Bjønnes):
Ni har stöpt om ”Stitch”, en av de mest populära låtarna på Soli Deo Gloria. Hur har ni jobbat med er nya version ”Stitch (Restichted by Cronos Titan)”?
– Först och främst vill vi säga att det varit både inspirerande och en stor utmaning att ta sig an en så klassisk Apoptygma-låt som ”Stitch”. Originalversionen på Soli Deo Gloria har något mycket mänskligt och gripande över sig, även om den är sparsmakad och helelektronisk. Vi försökte bygga vidare på den känslan, samtidigt som vi gav låten en Cronos Titan-touch med industriella rytmer. Vi har även använt cut up-teknik i en sampling och på så sätt öppnat nya tolkningsmöjligheter. Slutmixen gjordes tillsammans med Stephan i hans fina studio, där vi fick tillgång till utrustning som gav låten extra dynamik. Vi är alla tre mycket nöjda med resultatet!
Portion Control (John Whybrew)
Er ”Spiritual Reality (Gold Golem Version by Portion Control)” är helt klart en av höjdarna på SDGXXV. Hur skulle du säga att er nytolkning förhåller sig till originallåten?
– Vår version är lite mer mekanisk och rå. Det finns något minimalistiskt i den som bär vårt Portion Control-signum. Stephans röst är framträdande i versionen på Soli Deo Gloria, så vi bestämde oss för att behålla fokus på den. Detta genom att ge sången i verserna en hård rytmisk känsla som driver låten framåt. Vi har också lagt till ekoeffekter, som vi samplade i en kyrka med fantastisk akustik. Angående namnet, så har ”gold” med färgen att göra och ”Golem” är en referens till en bok av den kultige science fiction-författaren Alfred Bester.
Ancient Methods (Michael Wollenhaupt)
Din omarbetade version av ”Burning Heretic” klättrade ända upp till förstaplatsen på German Alternative Singles Chart. Kan du berätta mer om ”Burning Heretic (Cycles of Absolute Truths Mix by Ancient Methods)”?
– Jag bestämde mig för att behålla originallåtens stämning, men förändra ljudbilden lite. ”Burning Heretic” har både snygga riff och mäktiga syntarpeggion, så det fanns ett flertal parametrar att laborera med. Jag la även till ett DJ-vänligt intro och en modulation i slutet av låten, som gav den en lite mer hypnotisk vibe. Ambitionen var att uppdatera låten för de moderna alternativa dansgolven, utan att ta bort den melodiösa känslan. Jag hoppas att min nya version gör Stephans skickliga låtskrivarhantverk rättvisa!