Thursday , April 18 2024

Musiken i Game of Thrones inspirerar andra

Game of Thrones tog Sverige med storm. En fantasy-serie som dessutom lockade till sig tittare långt utanför den normala kretsen av fans. En helt ny värld tog plats bland de mer etablerade som Midgård i Sagan om Ringen samt det Star Wars-universum som vi alla lärt oss att älska. Men förutom en komplex och sofistikerad intrig av maktkamp som aldrig tar slut och alltid finner nya vägar såväl som en uppsjö av intressanta karaktärer som dessutom utvecklas under seriens gång (om de inte dör förstås) samt en hel del sex, så är musiken en av de viktigare ingredienserna till succén.

Djawadis berömda vinjett
Redan i vinjettmusiken sätts känslan. Vi har genom årens lopp vant oss vid att när man ska skapa en känsla av medeltid – vilket Game of Thones-världen ändå kan beskyllas för – så hörs ofta solosång och flöjter. Men i vinjetten ljuder istället en cello som tar oss genom kartans landskap i en stark känsla av framåtrörelse. Kompositören Ramin Djawadi föreslog detta upplägg för skaparna David Benioff och D.B Weiss och det stämde helt överens med deras tanke om att serien måste bryta mot gamla mallar. Det är dessutom ett ovanligt långt intro för att vara i tv-seriesammanhang och anger en mörkare ton, på vilken Game of Thrones också bygger

En uppsjö av ledmotiv
I huvudsak är all musik i serien utan sång och varje hus (det vill säga de ätter som kämpar om makten) har ett eget ledmotiv, även karaktärerna kan ha sina egna eller variationer av något ledmotiv. Det är ju en serie med oerhört många rollfigurer. Man har också lagt ned mycket tanke på hur, när och var de olika ledmotiven ska spelas i syfte att vänja tittarna och att de ska associera rätt.

Världsturné
I sig är det ett lysande exempel på hur man med hjälp av musiken kan stärka en historias popularitet, men också hur man ökar intresset utanför de vanliga grupperna. I Game of Thrones fall har musiken lett till massor med covers runt om i världen och inspirerat musikstilar som egentligen inte alls har något med medeltidskänslan att göra, såsom exempelvis indie-band som tagit upp temat. Det finns även en serie konserter med bara Game of Thrones-musik, vars världsturné genomfördes med start under 2018. Musikens kraft och klass bidrar starkt till att öka seriens popularitet och öppna nya marknader.

Inspirerar andra marknader
Inte minst spelutvecklare inspireras ju av en värld som Game of Thrones och nya, alltmer avancerade spel utvecklas löpande, vilket är en nödvändighet för att världen ska få fäste hos en grupp människor – eller konsumenter – som är de som är framtiden för att den ska leva vidare och utvecklas. Inom spelindustrin har utvecklare lyckats skapa en suverän videoslot som tar med spelaren till samma fiktiva värld där Game of Thrones utspelar sig. De största huvudrollsinnehavarna finns med och även musiken, som hjälper till och skapar den där magiska stämningen, har en given plats. Svenska spelbolaget MRG Group har genom sina framgångsrika samarbeten med innovativa spelutvecklare skapat plattformar där efterfrågan på spel möter utbudet och på nyvärvade varumärken som Vinnarum har dessa populära spel en given plats högst upp bland favoriterna. Och säkerligen kommer vi få fler uppföljare som exponeras lika hårt inom spelindustrin. Seriens genomslagskraft är, som sagt enorm, och har varit en inspirationskälla inom flertal underhållningsområden.

Världar som aldrig slutar växa i popularitet
Än så länge kanske man inte kan mäta sig med Star Wars-universums genomslag, där de snart finns på varje marknad, från casino online till mjukisdjur. Och kanske inte heller Midgårdsvärlden. Men båda dessa världar/universum är ett bevis på är att just fantasy-världar har en enorm kraft i sig när det gäller att överleva trender och tidens tand. De som vill fördjupa sig eller bara ta del av dessa världar tycks aldrig sina och nya marknader uppstår hela tiden. Inspiration dör nämligen aldrig och man kan ju fundera över vad den där cellon skapat i form av ökat intresse och hur framtiden ser ut.

Denna artikel är skriven i samarbete med partner

Om Jon Josefsson

Chefredaktör 1994 startade han tillsammans med kollegan Petter Jahnstedt musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

Omslag: Colin And The Clouds - Golden Age Of Confusion

Colin And The Clouds –  Golden Age Of Confusion

Ingen heter Colin i Colin And The Clouds, men det är ett bra och väldigt …