1964 gjorde pianisten Jan Johansson ett djupt avtryck i Musiksverige med skivan Jazz På Svenska. Nu, drygt femtio år senare, släpper Christian Lappalainen, även känd som Calico, det lika gränsöverskridande albumet Acid På Svenska. Det handlar om moderna nytolkningar av Jan Johanssons klassiska sextiotalslåtar, där analoga maskiner som Roland TB-303 färgat ljudbilden. Men är det verkligen möjligt att kombinera svensk folkmusik, jazz och acid house? Zero ville veta mer och kontaktade både Calico och Behrang Kianzad från skivbolaget WMWL.
Hej, Christian ”Calico” Lappalainen, och tack för att du ger oss en inblick i det här spännande projektet. Hur föddes egentligen idén att nytolka Jazz På Svenska i acid house-stil?
– När jag, för ungefär tre år sedan, satt och lyssnade på “Visa från Utanmyra” slog mig tanken att någon borde göra en acid-version av låten. Den skulle naturligtvis heta “Visa från Utansyra”. Jag droppade idén till en vän på ett musikforum, men fick ingen större respons. Förra hösten tänkte jag att det är lika bra jag gör det själv, så det blir gjort. Så jag gjorde egna versioner av “Visa från Utanmyra” och “Ack Värmeland, du sköna” och postade dem på min Soundcloud-sida. Responsen blev fantastisk, så jag bestämde mig för att fortsätta med projektet.
Var det svårt att hitta rätt balans mellan jazz, svensk folkmusik och acid house?
– Både ja och nej. Att programmera en Roland TB-303 så den låter jazz är lurigt, om än inte omöjligt. Dels är den begränsad rent rytmiskt och dels är den monofonisk, men begränsningarna är faktiskt en del av skönheten. Att det skulle bli någon slags acid house var dock inget jag tänkte på. Egentligen vill jag nog inte heller beskriva slutesultatet som ”acid”, även om influenserna finns där. Mina tolkningar är förhållandevis lika originallåtarna, så jag betraktar Acid På Svenska mer som en modern hyllning till eller, om man så vill, pastisch på Jan Johanssons skiva.
Är du speciellt nöjd med någon av dina versioner?
– ”Visa från Utanmyra” är den som ligger mig varmast om hjärtat, men mest nöjd är jag med ”Ack Värmeland, du sköna”. I alla fall i dagsläget.
Vad tycker du bäst om med acid-soundet?
– Den djupa knorren, de hårda accenterna, sockerdricksbubblandet och den gummibandsliknande elasticiteten.
Vilken är den bästa acid house-låten någonsin?
– ”Acid Over” med Tyree, men det ska vara versionen som finns med på samlingen House Sound of Chicago Vol III – Acid Tracks. Här snackar vi en perfekt symbios mellan Roland TB-303 och TR-909. Allt är snustorrt. No fuzz liksom…
När Jazz På Svenska släpptes 1964 möttes den av blandad kritik. Alla var inte öppna för det nyskapande musikaliska experimentet. Idag räknas den emellertid som en klassiker. Hur tror du att Acid På Svenska kommer att mottas? Även i dagens Kultursverige finns det ju puritaner och bakåtsträvare…
– Självklart hoppas jag att folk kommer att gilla den. Än så länge har den fått väldigt positiv respons och stor spridning, framför allt genom Soundcloud, där jag lagt upp låtarna. I början fick jag en del uppmärksamhet genom att använda alternativa titlar, som alla anspelade på acid, och för att låtarnas längd var 3,03. Nu när skivan släpps fysiskt tror jag mycket på igenkänningsfaktorn. Det är ju klassiska melodier, men med ett specifikt sound. Sedan kanske den inte tilltalar NRJ-publiken, men den smällen tar jag gärna…
Vad har du på gång härnäst?
– Det blir förhoppningsvis ett par livespelningar under hösten i samband med att skivan släpps. Efter det ska jag klippa mig och skaffa ett jobb.
Acid På Svenska släpps på det mångfacetterade bolaget We Manage With Love (WMWL), som inhyser stora namn som A Guy Called Gerald, Thomas P. Heckmann och Andreas Tilliander. En nyckelperson i bolaget är DJ:n, kulturskribenten och samhällsdebattören Behrang Kianzad.
Kan du berätta lite om WMWL, Behrang?
– WMWL startade som ett managementbolag för fem år sedan och inledde samarbeten med ett par legender på den elektroniska dansmusikscenen. För två år sedan kändes tiden mogen att ta steget vidare till att även bli förlag och skivbolag. WMWL satsar på det annorlunda, själfulla, modiga och funkiga soundet, oavsett genre. Tonvikten ligger dock på techno, house och acid. Hos oss gäller: ”ingen hype – bara kvalitativ musik”.
Varför ska folk köpa Acid På Svenska?
– För att citera Axel Boman: “äntligen en skiva som mormor och jag kan rejva ihop till”. Men egentligen är Acid På Svenska en studie i svensk melankoli, kombinerad med det råa men ack så själfulla TB 303-knorret. För oss som haft Jan Johansson som husgud och dessutom är frälsta av acid house, så är detta en unik och nästan magisk fullträff. Det är en skiva man kan lyssna på om 10 år, om 20 år, om 30 år… och som växer för varje gång man hör den!
Läs mer om skivbolaget WMWL här.
Lyssna på Acid På Svenska här:
https://soundcloud.com/lappalainen/sets/acid-p-svenska