Hem / Artiklar / Så var Way Out West 2015

Så var Way Out West 2015

Det blev en sedvanlig succé för Way Out West-festivalen i Göteborg. Fler besökare, ett utbyggt Stay Out West och lägg därtill (typ) sommarens bästa väder. Under de fyra dagarna presenterades världsartister som Pet Shop Boys, Ellie Goulding och Florence + The Machine på de stora scenerna medan det på de mindre fanns all tid att upptäcka något nytt.

Tid att upptäcka nytt fanns kanske, men Way Out West handlar inte bara om musik och är heller inte bara en festival. Det är så mycket mer. Det är ett möte där det är viktigare att umgås än att se artisterna. Sammanhållningen på festivalen är total, och det finns verkligen en egen liten subkultur även om festivalen i sig kan klassas som mainstream.

Festivalens dragningskraft blev än starkare när den i år gick av stapeln samma vecka som Göteborgs Kulturkalas. Hela staden fylldes av människor och city levde 24/7. Det var verkligen härligt att vandra genom Göteborg med lite rusdrycker i kroppen vid 05:30 och se en blandning av folk som tar en morgonpromenad och de som fortfarande håller igång.

Ellie Goulding, wow 15 - Foto: Annika Berglund
Publikbild Ellie Goulding / Foto: Annika Berglund

Att man kallar festivalens besökare för hipsters är inte konstigt, för Way Out West är ett mode i sig och det handlar om att följa och utveckla trender. Festivalen gör dessutom sitt bästa för att spä på bilden genom många ställningstaganden i politiska frågor. De vet vilka frågor och när publiken är mogen för nästa steg. Den köttfria PR-kampanjen 2012 var verkligen en supersuccé och årets mjölkkampanj ledde till och med till ett motangrepp från Arla, vilket fick huvudsponsorn Oatly att slå tillbaka kraftfullt och humoristiskt. Oatly svar på Arlas kampanj var en jättebanderoll med budskapet ”seriously, who drinks milk at a festival anyway”. 10 av 10 på den PR-kampanjen.

Huvudsponsorn Oatly får därmed verkligen valuta för pengarna. Vissa sponsorer, som SJ, stärkte nog sitt varumärke något, men vad Tutti Frutti vinner på att medverka, det kan man fråga sig. Event-biten med festivalen gör det än roligare att gå på den och området är snyggt utsmyckat av sponsorerna. VIP-området rymmer hela musikbranschen och är ett måste om man vill vara ett namn bland den hippa kulturen i landet. Här har festivalen verkligen tagit över efter Hultsfredsfestivalens viktiga backstageliv på 90-talet.

Pet Shop Boys Foto: Annika Berglund
Pet Shop Boys Foto: Annika Berglund

Hur var då konserterna? Ja det var ju det här med att det är ett möte och att det faktiskt är viktigare att umgås. Huvudakten Pet Shop Boys levde verkligen upp till förväntningarna. Trots att de kanske inte känns så Way Out West på papperet, så var deras framträdande bland det bättre festivalen bjudit på sedan Kraftwerk var där 2012. Pet Shop Boys gör en fantastisk scenshow med ett tiotal klädbyten och bara världshits som ”It’s A Sin”, ”Domino Dancing” och ”West End Girls”. När jag står där i publiken kan jag inte låta bli att jämföra det med The Knifes försök till konstshow som mestadels var obegripligt. Pet Shop Boys har utvecklat sin show i snart 20 år och vet exakt vad som fungerar. Det är perfekt från låt ett till Go West. Sista låten kunde de ha slopat, men det är allt negativt som går att få fram.

Florence + The Machine är en riktigt snyggt men med flera tidigare Way Out West-besök på meritlistan blir det inte lika intressant. Ellie Goulding har rösten och låtarna men är definitivt inte någon liveakt. Två låtar räcker för den som vill tillbaka till vännerna och umgås i öltältet.

Florence + the-Machine Foto: Olle Kirchmeier
Florence + the-Machine / Foto: Olle Kirchmeier

Sedan radas det upp fantastiska musikupplevelser på de olika scenerna runt om i stan. Say Lou Lou 03:00 avslutar allt på Bananpiren och trots att det regnade på lördagen så kan det inte sluta bättre. Way Out West 2015 är så bra att man redan tänker: 2016, jag ska gå!

ZERO TESTAR SPONSORERNA

way out west 2015 othlyOatly
Havremöjliken funkar fint i kaffet, men den här smaksatta drycken är ingen höjdare. Bättre PR/marknadsavdelning än produktavdelning skulle man kunna säga.

 

 

SJ wow 2015SJ
Ett bra PR-försök, men det lyser rött som vanligt. Signalfel, men vad gör det? Fritt wifi och mera jobb, perfekt!

 

 


Wow Zoega

Zoégas
Gör kanske minst reklam på festivalen, men klart mest uppskattad sponsor av oss på Zero.
Riktigt gott kaffe, helt klart hipster.

 

 

way_out_west_2015_tutti_frutti

Tutti Frutti
Spännande att de medverkar på en festival som beskrivs som en hipster-festival. Men kanske går alla runt med en påse Tutti Frutti i WOW-tygväskan nu. Gott, men en påse räcker.

 

 

way_out_west_2015_Red_BullRed Bull
Gott, men det känns inte bra att kombinera Red Bull med andra drycker. Fast toppen för en hårt arbetande journalist när energin sjunker strax före Say Lou Lou kl: 03:10 på lördagsnatten.

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentarer

Om Petter Jahnstedt

1994 startade han tillsammans med kollegan Jon Josefsson musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

Lyssna live på Pet Shop Boys ikväll

BBC sänder från Hyde Park.