(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Lapsus Records, betyg: 6]
I Gros elektroniska landskap händer det saker hela tiden. Här förekommer röster ibland, men det är inte sång i vanlig mening, och faktum är att man inte saknar det heller. Man får väl kalla det hela för “näst intill instrumental” musik således. Och sådan kan ju bli rätt enformig i längden, men Gros är duktiga på att undvika fällor av det slaget. Det gör man genom att variera låtarna på albumet och genom att proppa dem fulla med idéer och (delvis) oväntade inslag, samtidigt som man inte övergöder dem på ett sådant vis att resultatet blir plottrigt. Man ser också till att vackra melodier och en meditativ atmosfär samsas med experimentella ljudcollage och rytmer som delvis är dansbara, delvis är svängiga och delvis mest håller takten. Männen bakom musiken heter Wilhelm Bohman och Henrik Punsch Johansson. Dessa herrar hade redan ett par album bakom sig innan Homes släpptes och angående titeln så tycks de ha svårt att hitta just hem. Gros har nämligen flyttat till Stockholm från Norrköping, slagit sig ner i Spanien (där de tog gruppnamnet efter ett område i en närliggande stad) och har nu sin hemvist i Göteborg. Albumet sägs vara inspirerat av Mice Parade, Four Tet, Miles Davis och Black Sabbath. De sistnämnda förstår jag inte hur de kommer in i bilden för det hörs sannerligen inte, men inspiration kan ju interagera på olika sätt. I vilket fall som helst är Homes ett intressant och till stora delar riktigt bra album, så besök gärna Gros ljudlandskap.