(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Grimble Records / Hemifrån, betyg: 6]
The Red Button består av amerikanarna Seth Swirsky och Mike Ruekberg. Dessa herrar hyser tveklöst en stark förkärlek till den tidiga, engelska 60-popen med sina pa-pa-pa-körer, Rickenbackergitarrer och Beatles-influerade melodier. Det känns nästan lite bakvänt att sitta här i den svenska hösten där luften är kylig, regnet faller i kapp med de gula och röda löven under den blygrå himlen, medan man lyssnar på The Red Buttons solskenspop. Men Los Angeles-duon gör sin retrogrej med den äran och du som aldrig får nog av Beatles, The Dave Clark Five, The Monkees, Beach Boys, The Mamas & The Papas, Kinks, Tages, Hep Stars och det köret har här en sprillans grupp att bli betuttad i. The Red Button har nämligen bara gjort en platta före denna. Däremot har Seth Swirsky varit i branschen ett bra tag och skrivit låtar åt kända artister som Rufus Wainwright, Al Green, Tina Turner och Taylor Dayne. Mike Ruekbergs musikaliska CV är inte lika imponerande, men han har varit sångare och kompositör i Minneapolisbandet Rex Daisy och skrivit musik för indiefilmen Dummy som Adrien Brody hade huvudrollen i. As Far As Yesterday Goes dippar lite låtmässigt på ett par ställen då killarna lugnar ner sig aningen för mycket, men de är snabba att återta mark och landar således på fötter hela tiden, vilket gör det här albumet till en genomgående välljudande och skön anrättning. Räkna med att det är lite mesigt ibland, men alla bra poplåtar uppväger.