Kanske har du som företagare upptäckt att det inte längre är lönsamt att marknadsföra ditt företag på det gamla vanliga sättet. Att investera i fysisk reklam är inte längre nödvändigt.
Satsa istället på digital marknadsföring – ett modernare och mer framtidssäkert alternativ. Att mer och mer marknadsföring flyttas ut i den digitala världen är de flesta experter nämligen övernes om.
Google My Business – något för alla företag
Alla företagare bör registrera sitt företag på GMB. Det finns bara fördelar med att marknadsföra dig på Googles sökmotor.
I företagets profil kan kunder snabbt och smidigt få information om företaget:
- Produkter och/ eller de tjänster som företaget erbjuder kunder
- Vilka öppettider som gäller
- Företagets exakta adress
- Länk till företagets hemsida
- Enkel åtkomst till företagets kontaktuppgifter
En annan stor fördel är att kunder kan lämna recensioner direkt på GMB. Enkelheten gör det möjligt för kunder att snabbt och smidigt lämna sin recension utan att behöva anstränga sig speciellt mycket. Du kan dessutom få ditt företag att synas på Google kartor vilket gör det enklare för kunder att hitta fram.
Sökmotoroptimering – 80% av kunder börjar på Google
De allra flesta personer vänder sig numera till Google för att hitta tjänster och mycket annat. Om ditt företag inte syns på Google finns det en stor risk att kunder inte hittar fram till just dig och ditt företag.
Genom att arbeta med sökmotoroptimering eller SEO som det även kallas kan du göra så att din hemsida syns först i resultatet på Google. Det är svårt och det krävs mycket kunskap samt tid för att hantera det här. På grund av det är det många företag som anlitar hjälp med digital marknadsföring. Det finns flera olika alternativ att välja mellan men de allra flesta föredrar en Google Ads-byrå med utbildad personal.
Forum och Facebookgrupper – delta aktivt
Gå med i olika forum och även Facebook grupper men gör inte reklam för ditt företag här. Delta istället aktivt i diskussioner och dela med dig av din kunskap. Istället för att göra reklam för företaget kan du hänvisa till en artikel, tjänst eller produkt på företagets hemsida. Att hela tiden framhäva ditt företag kan ha en negativ effekt som du gärna vill undvika.
Denna artikel är skriven i samarbete med partner