Betyg - 7
7
Looms återuppståndelse med ny shoegazing, dream pop och postpunk.
Sedan 2016 har Loom fört en tynande och tillbakadragen tillvaro, men nu är bandet på gång igen och det första livstecknet är Asymmetry e.p. som innehåller tre låtar. Under våren ska man sedan förvandla redan färdigt material till en sprillans ny fullängdare.
Loom har existerat sedan mitten av 90-talet och idag är det Fredrik Axelsson som skriver merparten av låtarna och lirar gitarr. Han får dock hjälp med uppgiften av basisten Roland Klein och sångerskan Evelina Niklasson. Musikaliskt får man placera Asymmetry e.p. inom dream pop, shoegaze och indiepop framförallt, men även den svartklädda postpunkpubliken lär omfamna bandet. Gruppens nya platta innehåller tre låtar: ”A final solution”, ”Unreal” och ”Asymmetry” och är Looms 5:e ep-skiva. Det första av dessa spår bjuder på en smärtsam text med en ännu smärtsammare knorr på slutet. Snygg och oväntad vändning där. ”Unreal” har en mer sorgsen känsla över sig och en finare melodi. Niklassons röst skär som genom glas när hon sjunger ”A final solution” men i den här låten är rösten lugnare, djupare och mer följsam, vilket är precis vad melodin kräver. Ep:ns avslutande titelspår är skivans längsta låt, en sak som börjar väldigt stillsamt och lätt psykedeliskt för att vindla vidare i närmare sju minuter. Axelsson skrev tidigare till mig att han uppskattar Pink Floyds A Saucerful Of Secrets och speciellt Roger Waters låt “Set the controls for the heart of the sun” från den skivan. Kanske kan den ha influerat lite extra till ”Asymmetry”? Texten tycks handla om längtan och djup ångest, men Axelssons texter är inte direkta och tydliga, så det är lätt för lyssnaren att associera innehållet till vad som passar just denne. Assymetry e.p. lovar gott för den kommande fullängdaren och för den mörka musikens 80-talistiska comeback under en deppig ny tid som den vi lever i just nu.