Betyg - 6
6
Traditionell gitarrdominerad indiepop med välskrivna texter
Bedroom Eyes är Jonas Jonssons (a.k.a. Jonas Melker Alexander Norum) alter ego och Sisyphus Rock är hans tredje album. Två ep:n och skivorna The Long Wait Champion (2010) och Greetings From Northern Sweden (2017) har släppts innan.
Jonas Jonsson har skrivit samtliga låtar till Sisyphus Rock. Jag gillar hans engelska texter, de är väldigt välskrivna, rytmiska och inte sällan med ett överraskande innehåll. Ett undantag från detta anglosaxiska språkbruk förekommer dock också, nämligen i sången ”Store blå” som först fick mig att undra ifall Jonsson hade norskt påbrå, men sedan läste jag på och lärde jag mig att låten är skriven på jämtska, en dialekt som uppenbarligen påminner mycket om norska. Åtminstone i mina ovana öron. Musikaliskt är inte den här plattan lika egensinnig eller överraskande som lyriken. Bedroom Eyes bjuder på rätt raka poplåtar med verser, refränger och inte så mycket mer. Det finns inte mycket här som får musiken att skilja sig nämnvärt från en massa andra gitarrband inom genren, och inte heller Jonssons ljusa röst förändrar den saken. Jag hade gärna sett att man spräckt ramarna ibland och gjort något utflippat som musikaliskt fångat mitt intresse på ett djupare plan, men man håller sig till tämligen traditionella grepp. Inget fel i det i och för sig. Bland popmelodierna har jag funnit några som vuxit sig starkare med mängden lyssningar. Jag uppskattar således några låtar här mer än andra, och till dessa favoritspår räknar jag inledande ”Streaming My Consciousness”, ”Kim” och ”The Dark Between the stars” till exempel. Även ”Paul Westerberg”, en hyllningslåt till den amerikanske Replacement-sångaren och gitarristen, är en trevlig sak som dessutom avslutar LP-skivans första sida.