Drygt två efter att Knivderby lade av är sångaren Oscar Svensson tillbaka med ett nytt band och ett nytt sound. Men Rysk Roulettes debut, som släpps på fredag, har en Knivderby-doftande titel.
Ormbäraren är namnet på en stjärnbild, bestående av 15 stjärnor, på den södra stjärnhimlen. För några år sedan föreslogs av Nasa att bli det trettonde stjärntecknet.
Ormbäraren är också namnet på stockholmskvartetten Rysk Roulettes debutsingel.
– Det där med det trettonde stjärntecknet var ju en stor nyhet 2016, det rubbade de andra tolv. Texten handlar om hur man tar sig fram i livet, att man behöver vissa erfarenhet för att ta sig vidare. Det blir löst knutet till horoskop, vad som är förutbestämt eller inte, säger Oscar Svensson, sångare och gitarrist i Rysk Roulette, när han förklarar texten.
Han tillägger:
– Men ja, det är ju en klassisk Knivderbytitel. Jag kunde inte låta bli.
Just det, Knivderby. Har du någon gång lyssnat på det Skillingarydbördiga bandet, som mellan åren 2008 och 2019 gav ut nio skivor, så är Rysk Roulette ett glatt återhörande, inte minst på grund av Oscar Svenssons oefterhärmliga röst, svajig och glasklar på samma gång.
Visserligen hade Rysk Roulette redan bildats då Knivderby lade ner verksamheten för lite drygt två år sedan, men det är först nu som dörren till replokalen öppnas för första gången.
– Det har tagit lång tid att komma igång igen, även att sjunga ha tagit emot lite, säger Oscar Svensson.
Men det är skönt att kasta sig ut i otryggheten igen.
– Det är lätt att ta mycket för givet när man spelat tillsammans länge, det blir gärna slentrian, oavsett hur mycket man tycker om varandra. När man spelar med nya personer tvingas man ta mer hänsyn och bli mer inlyssnande. Det är därför debutskivor är bäst, då har man inte fallit in i de olika rollerna. Det finns något inkännande i förhållningssättet, säger han.
Oscar och gitarristen Mattias Elgemark kommer båda från Skillingaryd medan trummisen Måns Nilsson och basisten Johan Gustafsson har rötterna i Norrland.
– Enklare melodier, mycket drag, lyder Rysk Roulettes egna recept.
Men ”tungt svängande postpunkig stonerrock” skulle kunna vara en annan programförklaring.
– Mattias spelar fantastiska gitarrslingor, han är bra på att ligga kvar länge på samma toner. Jag är mer rastlös i mitt spel. Och Måns är utbildad saxofonist och trummis, han kommer från en mer skolad miljö, men vill ändå förenkla. Det blir inte så mycket synkoper och trixigt, säger Oscar Svensson.
– Johan är ju Johan, sjukt rutinerad men ändå nyfiken. Sista pusselbiten som behövdes för att limma ihop svänget.
Jämte Knivderby har Oscar Svensson givit ut skivor med Dom Orena och The Garon Presleys. Känner han att han måste uppfinna en ny identitet när han skriver låtar till ett nytt band?
– Ja, det vore ju roligt om det kunde bli annorlunda, att inte återupprepa, inte bli ett Knivderby 2”, säger Oscar Svensson och förklarar att han bytt ut regelverket för låtskrivandet en aning. Tidigare har han till exempel undvikit pronomen och rim. I Ormbäraren sjunger han “varje gång framtiden slet i mig, om jag vetat då, att jag alltid drogs fram mot dig.
– Förr brukade jag klippa och klistra när jag skrev texterna, här bygger hela låten på en genomgående idé. Samtidigt ska lite av mystiken vara kvar, man ska inte riktigt veta vartåt det drar, säger Oscar Svensson
– Men det får inte bli för bra, inte för fyndigt. Jag vill inte att man ska få känslan av att den som skrivit texten är nöjd och har tänkt ’där satt den’. Det bryter illusionen.
Fler låtar är inspelade, redan under våren kommer det att släppas mer musik från Rysk Roulette. Att det ska bli en fullängdare är däremot inte alls säkert.
– Tidigare har vi alltid spelat in med en fysisk skiva i åtanke. Nu tänker vi tvärtom och släpper en låt då och då istället.