Systraskap spelade på Södra Teatern med Marit Bergman, Maxida Märak och Adam Tensta som gästartister. Zeros Ernst Adamsson Borg gick dit och var mer än nöjd med det han fick höra innan brandlarmet gick.
Det räckte med några sekunder av Systraskaps glödheta spelning för mig att bli både imponerad och även stormförtjust i en genre jag till vardags inte lägger ned alltför mycket tid på. Det som orsakade min förtjusning var att trumslagaren spelade trumpet, vilket i sig kanske inte låter så imponerande, men grejen var att trumpetspelandet skedde samtidigt som trumspelet. Hur coolt är inte det? Jäkligt coolt. Samtidigt som en drös andra instrument avklarades. Systraskapet är lite som en effektiviserad rytmsektion där alla instrument hanteras av två personer och deras spelning på Södra Teatern bevisar att de utan problem hanterar både elektropop, vanlig hederlig pop och även hip-hop.
Det var inte det enda heller. Det hade utlovats gästartister, vilka självfallet kom och bidrog till denna musikfest. Bland dessa återfanns Maxida Märak, Adam Tensta och Marit Bergman. Adam Tensta och Maxida Märak övertygar på ett fantastiskt sätt att den svenska hip-hopen inte bara lever utan även frodas. Det kanske är ett någorlunda känt faktum, men det är alltid skönt med lite försäkring.
Vad gäller Marit Bergman, ja, vad ska man säga? En otroligt duktig svensk popartist som både skapar text och musik av högsta kvalitet. Hennes lysande låt ”Dra åt helvete” blir, tillsammans med en melodi framförd på tuba, helt fantastisk.
Ovan nämnde jag att framträdandet var glödhett. Detta resulterade i att brandlarmet på Södra Teatern gick och vi fick sticka ut ur lokalen. Men det gör inte så mycket. För det som jag fick höra var mer än tillräckligt och Systraskap tillsammans med Marit Bergman, Maxida Märak och Adam Tensta visar, med både slagkraftiga texter och imponerande musikalisk uppbackning, var skåpet ska stå.