Betyg - 7
7
Analog folkrock från Hamburg.
Peter Doherty spelar in analogt i Hamburg på nya soloalbumet.
Redan när jag läste beskrivningen av Pete Dohertys nya album blev jag ivrig. Det framgick nämligen att plattan spelades in i Hamburg på en gammal analog åttakanals rullbandspelare. Detta innebar, på grund av att jag lider av någon form av hipstersyndrom som romantiserar allt med ordet ”analog” inblandat, att jag redan innan albumet nått mina öron bestämt mig för att det skulle vara fantastiskt.
Nåja, jag fick ta och ändra min förutbestämda uppfattning något. Fantastiskt kanske inte är helt rätt term att använda för att beskriva Dohertys senaste alster. Men dåligt är det verkligen inte. Musiken är nedtonad, har ett personligt uttryck och låter, ja, analogt. Folktoner blandas upp med en liten smula av Dohertys rock-förflutna.
Även om musiken ljuder väl är det ofta texterna som fångar mig. Bland annat återkommer hyllningen till Amy Winehouse, ”Flags of the Old Regime”, i ny tappning med namnet: ”Flags From the Old Regime”. På denna nyinspelning har stråkarna bytts ut mot mer gitarr och resultatet blir vackert, vilket med tanke på handlingen är tämligen självklart. På öppningsspåret ”Kolly Kibber” ger han sig även, som brukligt i Hamburg efter ett par öl, på det tyska språket, vilket är lite småkul.
På albumet finns även en låt om attentatet mot Bataclan i Paris, en plats Doherty även spelade på för ett par veckor sedan. Låten ”Hell to Pay at the Gates of Heaven” skrevs efter terrorattentatet. Musikmässigt låter den lite som något Dylan och The Band skulle kunna ha lekt ihop i det stora rosa huset. Men i låten sjunger han även en rad som är lika klassisk som aktuell: ”Come on boys, you got to choose your weapon, J-45 or AK-47”. Sammantaget en låt som på något vis förhöjer hela skivupplevelsen. Förhoppningsvis väljer de flesta framöver en J-45. För en Gibson J-45 kommer nämligen alltid att göra världen mer gott än mässingsfärgade patronhylsor spridda över golvet.