I det bastudoftande backstageutrymmet tillhörande ett gammalt konservfabrikskomplex, numera omvandlat till konsertlokal, möter vi det finska synthpopbandet Modem. Medan tvättmaskinerna surrar i bakgrunden pratar duon med självdistans, värme och ett stänk av existentiell trötthet om turnélivet, genreförvirring och att sjunga på sitt modersmål.
Modem bildades i Helsingfors 2020 av Tytti Roto och Ville Valavuo, som båda har bakgrund i den finska punk- och indiescenen.
– Det känns som att vi är på väg att avsluta ett kapitel. Snart är det dags att byta ut setlisten och gå vidare till nästa period, säger Ville.
– Det är lite som en begravning för första skivan, fyller Tytti i.
Modems debutalbum Megalomania har varit ute i snart ett år och har tagit dem runtom i Finland – och till Kalabalik på Tyrolen 2023 – och nu vidare till nya scener i Estland och Italien. Med influenser från 80-talets synthpop, både det kommersiella och det obskyra, har de lyckats skapa något som känns både bekant och unikt.
– Vi gillar den där förvirringen. En låt som låter glad men har en tragisk berättelse. Det är kontraster vi tycker om att leka med.
Bandets kommande andra album är nästan klart och planeras för släpp i september, i samband med en USA-turné och spelningar i hemlandet.
– Vi har till och med redan omslaget klart, vilket aldrig händer i det här stadiet, säger de och skrattar.
Språket som styr rytmen
En av Modems mest särskiljande faktorer är att de sjunger på finska – ett medvetet val som får dem att sticka ut från mängden av engelskspråkiga synth- och gothband.
– Det är första gången jag skriver låtar på finska. Tidigare sjöng jag mest på engelska, men jag tycker att texterna blir bättre på finska. Det går att leka mer med ord och nyanser. På engelska blir det lätt bara dekorativa fraser, säger Tytti.
De konstaterar att även om det engelska språket är mer tillåtande för halvbra texter, så kräver det finska att man verkligen står för det man säger – något som både är utmanande och befriande.
Mellan DIY och mainstream
Själva jämför de sitt sound med allt från New Order till Madonna, med rötter i den obskyra synthscenen. Det kan vara 80-talsband som bara släppte en singel, samt skivbolag som Minimal Wave och Dark Entries som nu återupptäcker dessa skatter.
– Vi ser vårt skapande lite som ett arkivprojekt. Vi samlar in detaljer från olika håll – ett trumljud som påminner om Prince, en basgång från något helt annat – och bygger något nytt av det. Popmusik handlar ändå alltid om återanvändning, säger Ville.
Modem har inga pretentioner om att uppfinna hjulet. De bygger snarare på en estetik som är djupt rotad i både nostalgi och nytänkande, där berättelser, känslor och ljudlandskap får samsas utan att tvingas in i en genre.
Vad kommer härnäst?
Det nya albumet utlovar både kontinuitet och utveckling. Soundet kommer att vara igenkännbart men med nya grepp – mer experimentella leads och en tydligare helhet i albumets struktur. De själva känner redan att det nya materialet rör sig bort från debuten.
– Det känns redan som att skivan är uppdelad i två världar, men nu börjar de flyta ihop till något mer organiskt.
Vad publiken kan vänta sig på kommande spelningar? Fortfarande en setlist med gamla favoriter som Kamera, som de beskriver som sin inofficiella “hit” – men också en smygstart på nästa era.
– Det blir kul att spela nytt. Man måste hålla det intressant för sig själv också.
Fler artiklar och intervjuer från Tallinn Music Week
Tallinn Music Week – Alternativscenens hjärta slår på Tallinn Music Week