Betyg - 8
8
Släpig folk noir med välskrivna texter och atmosfärrik musik.
Son Of The Velvet Rat är tillbaka med en ny platta. Den här gången har alstret spelats in hos Red Barn Recorders i Morongo Valley, Kalifornien. Georg Altziebler har skrivit samtliga låtar och tillsammans med hustrun och sångerskan Heike Binder har de skapat den ökenvindspinade Ghost Ranch.
Georg Altziebler och Heike Binder lämnade hemstaden Graz i Österrike för många herrans år sedan och landade i Mojaveöknen i USA, ett ställe astronauten Neil Armstrong jämfört med månens yta. Son Of The Velvet Rat är egentligen ett band-alter ego för det gifta paret, men på Ghost Ranch medverkar även trummisen Jay Bellerose, basisten Jennifer Condos, Jolie Holland på violin och bakgrundssång samt elgitarristen Marc Ribot. Resultatet är en tillbakalutad, lugn och poetisk platta med välskrivna och fina texter. Faktum är att Ghost Ranch känns väldigt amerikansk, men med europeiska inslag. Fans av Leonard Cohen, Townes Van Zandt, Tom Waits, Jacques Brel och Lucinda Williams torde alla kunna hitta en ny favorit här. Faktum är att den sistnämnda såg Son Of The Velvet Rat spela på ett ställe i Hollywood och kallade Altzieblers stämma för en ”riktigt sexig grusig röst”. Jag förstår vad hon menar. Han sjunger sina texter hest, varmt och lite sömnigt mjukt, men rösten låter fullt naturlig och inte ett dugg tillgjord för att framstå som just sexig. Två singlar har mig veterligen släppts från plattan än så länge: ”Beautiful Day” som har en tydlig melodi och refräng, lätt att till sig, och ”Rosary” som kanske inte är lika direkt men vars refräng sakta men säkert präntas in i hjärnbalken och där Heike Binder ökar trycket mot slutet på theremin. Personligen tycker jag även att mörka, lite skrämmande och ödsliga ”Kindness Of The Moon”, vackra ”The Golden Gate” och smått magiska, samt inledande ”Bewildering Black & White Moments Captured On Trail Cams”, förtjänar att bli singlar. Ja, ”Are The Angels Pretty” också.