Torul
Strikkland - Foto: Krichan Wihlborg

Subkultfestivalen kämpar för att överleva

Den svenska alternativfestivalen Subkultfestivalen kämpar för att överleva. I helgen meddelade arrangören Subvox att de kommer att starta en crowdfunding med målet att kunna fortsätta ett år till.

Subkultfestivalen har arrangerats sex gånger sedan 2016 och har för många haft en betydande roll i att hjälpa till att fylla tomrummet som lämnades efter Arvikafestivalen.

2023 års festival gick av stapeln i Vänersborg så sent som i juni med artister som And One, Attentat, Troublemakers, The Mobile Homes och Statemachine. Tyvärr såldes färre biljetter än tidigare år och nu meddelar arrangören att om inget händer går de en dyster framtid till mötes.

Så här förklarar Subkultsfestivalen pressansvarige Christian Trollvik i ett pressmeddelande.

– Vi har försökt att driva festivalen utifrån ideella grunder på samma sätt som så många andra festivaler har gjort genom åren. Men tiderna förändras och med försvårande förutsättningar i samhället så blir utmaningen större än förväntat. Många scener, arrangörer och festivaler har försvunnit de senaste åren på grund av detta och vi hoppas att vi slipper bli en del av den skaran. Nu lanserar vi därför en crowdfunding.

Här ni stötta: Subkultfestivalen – Crowdfunding 

Arrangören Subvox grundare och ordföranden Mirre Sennehed har också skrivit en längre text där hon förklarar hur mycket hon brinner för Subkultfestivalen och varför Subvox nu gör denna Crowdfunding.  Läs hela texten här nedan.

Hej, jag heter Mirre Sennehed och är festivalgeneral för Subkultfestivalen. 2014 grundade jag föreningen Subvox och skrev en projektplan med visionen att fylla tomrummet efter Arvikafestivalen. 2016 hade vi premiär och förhoppningen var att kunna skapa Subkult på samma grund som Arvika- och Hultsfredsfestivalen, men tiderna har förändrats och det är allt svårare att bygga en festival helt ideellt. Vi som har drivit festivalen i alla dessa år på fritiden, har jobbat hårt och haft en väldigt
begränsad budget.  Men trots svåra ekonomiska motgångar och andra utmaningar så har vi tillsammans skapat en festival som står för viktiga ståndpunkter inom social hållbarhet i samhället. Vi har sen dag 1 värnat om tillgänglighet, inkludering och att alla ska få vara den de är oavsett vilken kropp, sexualitet eller bakgrund de har. Vi har aktivt engagerat oss i frågor som rör diskriminering, rätten till kultur och att värna om musik och konstformer som sällan får lika mycket rampljus. Vi har varit startskottet för den enskilda individens tro på sin förmåga att gå sin egen väg i livet, vilket vi är otroligt stolta över. Det finns inget som betyder mer än att väcka inspiration och meningsfullhet hos människor genom kulturen. Vi är fortfarande en liten festival med ett stort nätverk som verkligen etablerat Subkult på världskartan. Vi har lockat både besökare och artister från hela världen att besöka oss, allt från Mexiko, England och Australien vilket varit så coolt.  Denna tid på året är ni vana med att vi börjar prata om vår första lineup som vi brukar presentera i samband med Bodyfest. I år är situationen annorlunda och istället för att prata om en första lineup så vädjar vi om er hjälp.

Pandemin var tuff för hela vår bransch, men allra tuffast för de som redan hade det tufft och som inte hade någon buffert att ta av i en kris. Vi hade ett underskott från tidigare år att jobba med, och hoppades på en nystart 2022 på vårt 5-årsjubileum som blev publikrekord och gick åt rätt håll, men trots det så var det fortfarande tufft ekonomiskt för föreningen. Kostnaderna ökade på alla håll och kanter och vi vände ut och in på oss själva för att få det att funka. Tack vare sponsorer och fantastiska eldsjälars engagemang så löste vi situationen då och hoppades att komma på fötter 2023.  Men så blev tyvärr inte fallet utan istället tappade vi viktiga bidrag och i år backade vi i biljettförsäljningen för första gången någonsin. Vi har alltid ökat i antal besökare, sakta men säkert, men det vände tvärt. Vi kunde helt enkelt inte konkurrera med alla stora världsartister som varit ute på turné denna sommar. Vi måste ha er hjälp. Subkult är viktig för så många, såväl besökare som band och musikbranschen i stort. Vi behöver fler scener som värnar om subkulturella genrer och Subkult har en viktig roll i både tillväxt inom dessa musikgenrer och i sociala hållbarhetsfrågor för vår målgrupp. Vi som arrangerar festivalen brinner för allt detta, men vi kan inte klara oss ur detta utan er. För många andra festivaler så är beloppen relativt små i sammanhanget, men för en ideellt driven festival som dessutom är väldigt nischad så är det väldigt mycket pengar för oss. Om alla som följer oss på Facebook hade stöttat oss med 50 kr så hade vi varit förbi denna kris och kunnat börja planera inför nästa år. Alla bäckar små. Får vi in hela beloppet som efterfrågas i vår crowdfunding så kommer vi att klara krisen om ni fortsatt stöttar oss genom att köpa biljetter när det släpps inför nästa års festival. Crowdfundingen täcker inte alla kostnader och vi är inte helt ute ur krisen, men vi kommer att vara väldigt nära och vi har sponsorer och andra som kommer kunna bidra om de ser att vi är en festival som många vill ha kvar. Vi har redan idéer för framtiden för att undvika att detta händer igen, men nu måste vi be om er hjälp att lösa krisen för att kunna fortsätta utveckla Subkult och den unika mötesplats som den varit i snart 7 år.

Dela gärna vår crowdfunding och berätta för dina vänner, familj och kollegor om att vi söker efter ert stöd. Varje person som ser detta ökar chansen att vi överlever krisen. Vi hoppas att vi hittar ut till alla våra eldsjälar som vi vet brinner för scenen och sammanhanget som skapas på festivalen av er, våra besökare.

Tack för att du tog dig tiden att läsa detta, och stort tack till dig som vill bidra och stötta oss. / Mirre

 

Om Petter Jahnstedt

1994 startade han tillsammans med kollegan Jon Josefsson musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

Subkultfestivalen 2023, Hannes och Alexandra

Subkultfestivalen – Så tyckte besökarna

”En smula galen semester men perfekt” Subkultfestivalen i Vänersborg drar besökare med intresse för alternativ …