Saturday , October 12 2024

Musik och spel måste vara i en symbios

Super MarioAtt musik påverkar vår sinnesstämning och våra känslor känner alla till. Men det kan även påverka vårt beteende på olika sätt. På gymmet spelas det ofta energifylld och snabb musik som gör att vi vill träna mer. När det är jul spelar de flesta butiker julmusik så att vi ska inspireras till att köpa mer julklappar. Musik i spel och på casinon följer också samma princip.

Bakgrundsmusik som inte stör

Om du besöker ett fysiskt casino spelas det ofta lugn musik, gärna jazz eller andra instrumentala musikstycken. Det spelas ofta spellistor från hela album, så att musiken inte varierar så mycket under en kväll. Musiken ska helt enkelt vara bakgrundsmusik och inte ta över själva upplevelsen på casinot.

Ett casino ska inte vara en stressig upplevelse, för det lockar inte spelarna att stanna kvar vid borden. Blir det för hektiskt är det dessutom svårt för spelarna att följa sin utarbetade strategi, eftersom de kan börja göra misstag.

När det kommer till spelautomater har de sina egna ljud som ofta gör bakgrundsmusik överflödig. Ibland använder casinon ingen musik alls i slotsrummen, eller så används mycket låg och lugn musik. Det brukar vara tillräckligt med höga ljud och att lägga på ännu mer kan göra att det känns överväldigande.

Nätcasinon som du kan hitta genom recensioner på https://casinoreviewers.com/se/ använder endast den musik som finns i spelen. Spelautomater har energifyllda, peppande ljud som ofta kombineras med temamusik. Ljudeffekter och melodislingor bildar en symbios med spelen som ofta är snabba och gör att spelaren rycks med och fortsätter spela.

En del av spelets storyline

Utan musik som passar videospelen är inte upplevelsen komplett. Det är musiken som gör att spelare kan fortsätta spela i flera timmar, för utan ljuddesign skulle upplevelsen vara plattare och tråkigare. Dessutom kommer många ihåg musiken länge. Vem minns till exempel inte hur Mario Bros och Sonic The Hedgehog låter, även om de inte har spelat på flera år?

Spel har sina egna soundtracks som lyfter fram och kompletterar spelets storyline. I Red Dead Redemption 1 och 2 spelas det westernmusik som kan vara lugn i melankoliska scener och energisk när det är en riktig skjutscen. Mycket av musiken var skriven för spelet, men det spelas även traditionella westernlåtar som till exempel Buffalo Gals som skrevs på 1800-talet.

Ett spel som Horizon Zero Dawn har atmosfärisk, lugn musik med mycket a cappella. Flera av låtarna har berättelser från spelet invävt i texterna. Eftersom det är ett rätt sorgligt spel som handlar om världens ände följer soundtracket samma tema. Musiken i det efterföljande spelet Horizon Forbidden West har musik från samma artister, vilket förstärker känslan av att Aloy fortsätter sitt äventyr från det första spelets slut.

Denna artikel är skriven i samarbete med partner

 

Om Jon Josefsson

Chefredaktör 1994 startade han tillsammans med kollegan Petter Jahnstedt musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

En man sitter på en förstärkare och spela gitarr.

Tv-spel och hårdrock: En komplett guide

Hårdrock och tv-spel delar en speciell koppling. Sedan tidigt 1990-tal har hårdrocksmusik varit en del …