Tuesday , November 29 2022
Studioarbete

Få in en fot i musikbranschen – tre tips

Det finns en stor skillnad mellan människor som drömmer och människor som verkligen förverkligar sina drömmar. Om du vet att det är musik du ska hålla på med och är redo att göra allt som krävs för att etablera dig i musikbranschen har du kommit rätt. Här ger vi dig tre tips på hur du kan få in en fot i musikbranschen om du är tillräckligt engagerad.

Skapa ett nätverk

Det spelar ingen roll om du gillar det eller inte, men för att lyckas i musikbranschen måste du nätverka med andra yrkesverksamma. Det är inte lätt att lyckas som nykomling i branschen, men att börja med att delta i musikevenemang eller besöka inspelningsstudior kan vara ett sätt att komma igång. 

Med tiden kommer du förhoppningsvis lära känna små independent artister, producenter och arrangörer, som alla kan bidra till ditt nätverk och ge dig en bättre grund i branschen. Här gäller det såklart att kunna föra dig på rätt sätt, och med nog kunskap kan du förhoppningsvis göra det. Se åtminstone till att du är ordentlig påläst om musikvärlden, och underlätta det med skvaller från Gabriellauw.se.

Bygg ett starkt varumärke

Likt alla andra framgångsrika företag måste du som musiker bygga ett starkt namn genom ett varumärke. Det innebär att få människor att höra talas om dig, till exempel genom att profilera dig på sociala medier. 

Innan du blir känd kommer du förmodligen inte anlita ett proffs som sköter processen åt dig. Då måste du istället lägga egna resurser på kommunikationen. Här gäller det också att vara påläst, och inte minst måste du anamma de rätta varumärkesstrategierna. Det finns gott om kostnadsfria guider om detta. En blogg som Laika.nu kan vara värd att besöka för detta ändamål. 

Även Webwall.se har nyttig information för dem som vill öka sin digitala närvaro.

Visa att du är passionerad

Det finns tusentals människor som ger sig in i musikbranschen och strax därefter inser att konkurrensen var för hård. De var helt enkelt inte tillräckligt engagerade för att lyckas. Även om du har skapat ett bra nätverk med yrkesverksamma och byggt ett starkt varumärke måste du fortfarande bevisa vad du går för. 

Om du inte regelbundet släpper nya singlar eller producerar hits kommer folk glömma bort dig illa kvickt. När du väl har fått en fot in i musikbranschen handlar det om att visa ditt engagemang för att stå där med båda fötterna till slut.

Denna artikel är skriven i samarbete med partner

Om Jon Josefsson

Chefredaktör 1994 startade han tillsammans med kollegan Petter Jahnstedt musikföreningen Zynthec i barndomstaden Skara. Föreningen ledde till både klubbverksamhet och senare även en tidning med samma namn. 1999 bytte tidningen namn till Zero Music Magazine och gavs ut fram till 2010. Idag drivs den som ett webb och TV-media på internet.

Kolla även

Kille spelar gitarr

Topplistan av svenska artisters sålda album

Att den svenska musikexporten är känd i världens alla hörn är vid det här laget …