Sveriges elektroniska klubbdrottning, EMMON, alias Emma Nylén, fortsätter att bjuda på sköna basgångar och dansanta beats. Zero Magazine växlade några ord med henne om det nya albumet, RECON, och karriären i stort.
Hej, Emma, och tack för att du tar dig tid att svara på några frågor! Låt oss börja med att prata om ditt nya album, RECON. Om du jämför det med din förra fullängdare, AON, vilka likheter respektive skillnader ser du då?
– Den största skillnaden från mina tidigare album är att RECON har ett mer genomgående, tydligare och hårdare sound som genomsyras av ett större självförtroende. Tillsammans med min andra hälft i livet, tillika medkreatör och producent, Jimmy Monell, har vi grävt djupt i de musikaliska referenser som format och inspirerar oss. Sedan har vi skapat de nya låtarna utifrån att försöka återskapa specifika ljudbilder. Det har varit en väldigt lekfull och kreativ process med ett slags klipp- och klistrande, där vi pusslat ihop kollage av olika referenser till nya verk.
RECON innehåller många dansanta upptempospår, men även suggestiva mellanspel som ”Unreal”. Tänkte du mycket på helheten när du satte samman albumet?
– Med RECON känner jag att jag har hittat tillbaka till mina tidigare influenser och den klubbscen från vilken EMMON föddes ur i början på 00-talet. På den tiden var jag väldigt involverad som DJ på electroclashscenen och absorberade nästan allt inom genren. Samtidigt som jag utforskade scenen ville jag själv bidra med egen musik och på så sätt föddes EMMON som projekt. Så referensen till klubbscenen är ganska självklar samtidigt som jag vurmar varmt för att våga tillföra mer dynamik för att kunna skapa balans till ett helt album. Vi har till exempel experimenterat en del med att blanda mjuka och hårda ljud och olika tempon för att få till den “rätta temperaturen”.
På ”Purebloods” gästas du av Emanuel Åström från Agent Side Grinder. Hur föddes idén om ert samarbete och hur lyckades ni förena era musikaliska bakgrunder och ambitioner?
– Under skapandeprocessen med ”Purebloods” insåg jag snabbt att låten skulle göra sig bäst som en duett med två olika röster. Första tanken som slog mig var att jag ville göra den tillsammans med Emanuel. Jag gillar verkligen hans röst och kraftfulla sätt att sjunga på. Dessutom låter våra röster så pass olika att de matchar hela konceptet med låten. Därför är jag verkligen tacksam över att han valde att tacka ”ja” när jag presenterade idén och resultatet blev precis som jag hade föreställt mig.
Du beskriver ”Machines” som en hyllningssång till den elektroniska musikscenen. Vad betyder dina maskiner för dig?
– Jimmy och jag hyser inte direkt några sentimentala känslor gentemot våra syntar, utan använder dem enbart som arbetsredskap i själva skapandeprocessen. Jag skulle säga att vi är mer ljudnördar än tekniknördar. Jag ska inte sticka under stol med att vi har en gedigen maskinpark i studion, men då handlar det mer om välja de syntar som kan serva oss än att vi ska serva dem.
Låtarna på RECON ger intryck av att funka utmärkt på scen. Tänkte du mycket på liveaspekten när du skrev dem?
– Jag älskar själv att gå på klubb och konsert för att få uppleva musik på hög volym tillsammans med andra. Utgångspunkten har hela tiden varit att göra svängiga låtar, som känns inspirerande och roliga att spela live och samtidigt har lite finess och substans.
Ellen Allien nämns som en skivans inspirationskällor. Har du ett stort intresse för den europeiska klubbscenen och skulle kunna tänka dig att utforska mer renodlad dansmusik?
– Hon är onekligen en imponerade kvinna som banat väg för många i branschen! Jag är oerhört intresserad av den europeiska klubbscenen och laborerar friskt med olika referenser från den.
I början av tvåtusentalet var du med i det ganska framgångsrika indiebandet Paris. Det ligger nära till hands att tro att du är förtjust i den vackra franska huvudstaden, men om RECON hade varit en stad, vilken hade det då varit?
– Det kommer nog kanske inte som en överraskning att jag identifierar RECON med Berlin, den elektroniska klubbscenens vagga. Jag har en ständig längtan till denna stad och ser verkligen fram emot att kanske få spela där någon gång inom snar framtid.
Dina foton och musikvideor är stilrena och matchar musiken perfekt. Är den grafiska delen viktig i EMMONs helhetskoncept?
– För mig är det grafiska och den visuella presentationen av EMMON en slags förlängning av mig som artist. Jag tror att det är viktigt att lyssnaren kan identifiera sig med helhetskonceptet kring musiken och etablera en relation med artisten. Därför är det verkligen en ynnest att få samarbeta med begåvade personer som Carl Stenlöv från SMACK film och Niklas Kärreskog, alias PERSON:A, som foto- och videokreatörer. De förstår vad jag vill förmedla och kan översätta detta till visuella koncept.
I ett flertal sammanhang har du kallats “Sveriges electrodrottning”? Hur känner du inför det epitetet?
– Haha! jag har inga problem alls med det, utan tycker att det känns väldigt hedrande.
För ett par år sedan tog du en längre paus från musiken. Vilken var anledningen och vad fick dig att hitta tillbaka igen?
– Jag släppte mitt senaste album, EMMON – AON, samma vecka 2014 som Jimmys och mitt gemensamma barn föddes. Sedan tog familjelivet över och jag tappade energi och inspiration till att kunna skapa och framföra musik under några år. Att ta upp det igen var ingen självklarhet, men hösten innan pandemin startade blev jag inbjuden att uppträda som support till Nitzer Ebb i Stockholm och det blev startpunkten för ”EMMON 2.0”. Viljan att utforska och skapa musik kom plötsligt över mig igen med samma intensitet som för tjugo år sedan.
Vad händer framöver för EMMON?
– Just nu är fullt fokus på albumsläppet och lanseringen av RECON. Jag jobbar även med en remix för ett tyskt band samt att jag gästar på sång på ett ganska välkänt svenskt rockbands kommande singel. Det finns dessutom planer på att sätta samman en skiva med andra artisters remixer av låtar från RECON. Självklart hoppas jag också kunna komma ut och spela mer live. Nästa konsert blir tillsammans med Kitka och Facket strejkar på SKEPPET i Göteborg den 28 oktober.