Thursday , December 1 2022

Kalas 2022 i Helsingborg – bilder och reflektioner

När Kalasturnén 2022 besökte Helsingborg var Zero Magazine på plats och kollade in ett flertal intressanta artister, som Gina Dirawi, Johnossi, Markus Krunegård, Grant och bob hund.

Foto: Johan Arenbo

Sommarkonsertturnén Kalas såg dagens ljus 1997 och utvecklades under årens lopp till ett framgångskoncept med bland andra Sahara Hotnights, Lloyd Cole, Joakim Thåström, Jakob Hellman, Kent och Thomas Di Leva i lineupen.

2004 blev festivalen lagd på is, men i år återuppstod den igen med inga mindre än Gina Dirawi, Johnossi, Markus Krunegård, Cherrie, David Ritschard, Grant, Esther, Klara Keller, Gerd och bob hund i startfältet.

Precis som namnet antyder, så handlar det om ett ”kringresande kalas”, där artisterna åker runt tillsammans och uppträder i tio städer i Sommarsverige.

Zero Magazine var på plats på det fjärde stoppet: The Tivoli i Helsingborg. Nedan några reflektioner och bilder med fem utvalda artister i fokus.

Foto: Johan Arenbo

Först ut var multibegåvade Gina Dirawi.

Vissa känner henne som programledare för Musikhjälpen, Grammisgalan eller Idol. Andra som författarinna till den hyllade romanen ”Paradiset ligger under mammas fötter”, som beskriver vänskapen mellan två svenskpalestinska tjejer.

I våras kom hennes debutalbum, Meet Me in Jannah, som fått välförtjänt uppskattning. Men hur bra är hon egentligen live?

Jo, Gina Dirawi visade sig vara en mångfacetterad upplevelse. Glamour och dansant pop varvades med orientaliska stämningar och existentiellt grubbel. Efter en snygg balansgång mellan glädje och melankoli avslutades spelningen med en postrockig explosion, som lämnade lyssnaren både förvånad och suktande efter mer. Stor tumme upp!

Zeros omdöme: Mycket imponerande! Gina Dirawi la ribban högt för resten av kvällen.

Foto: Johan Arenbo

Nästa urladdning var Johnossi, som gav en bombastisk upplevelse från första till sista låten.

Stockholmsduon, med John Engelbert bakom mikrofonen, guidade oss självsäkert genom ett amerikanskt ljudlandskap som ledde tankarna till både Queens of the Stone Age och White Stripes.

När de träffade mitt i prick – som i ”Echoes” eller ”Man Must Dance” – kunde ingen vän av alternativ gitarrpop stå stilla.

Zeros omdöme: It’s Only Rock ’n’ Roll (But We Like It)

Foto: Johan Arenbo

Därefter klev Markus Krunegård upp på scen.

Redan från första tonen hade den sympatiske östgöten Helsingborgspubliken i sin hand.

Krunegård är varken lika melankolisk som Kent eller lika euforisk som Håkan Hellström. Istället har han hittat en egen och smart medelväg, där välgjord indiepop, dramatiska ballader och underfundigt mellansnack delar på utrymmet.

Med en låtkavalkad som ”Vill ha dig”, ”Jag är en vampyr” och ”Askan är den bästa jorden” kan det inte gärna bli något annat än succé. Mycket riktigt lyfte också taket på The Tivoli och det är inte omöjligt att allsången hördes på andra sidan sundet och fick ett par danska fans att nynna med…

Zeros omdöme: Markus Krunegård är ett fullblodsproffs som aldrig ger mindre än hundra procent. Respekt!    

Foto: Johan Arenbo

Så kom festivalens stora överraskning. Helt plötsligt stod hon där, iklädd vacker klänning, och påminde om Tori Amos oäkta svenska dotter. Eller kanske snarare om Anna von Hausswolffs popigare lillasyster?

Vem? Jo, Grant – alias Caroline Cederlöf – som med suggestiv minimalism och stark röst erbjöd en skön andningspaus i det annars ganska intensiva Kalas-startfältet.

Zeros omdöme: Varmt, mänskligt, charmigt och mycket lovande inför framtiden!

Foto: Johan Arenbo

Väldigt mycket kan sägas om bob hund.

De är allt annat än ett popband i mängden. De skulle snarare kunna beskrivas som en livsstil, en ideologi eller ett konstkollektiv. Med ett unikt sound, karismatiska framträdanden och smått dadaistiska låttitlar intar sextetten en unik ställning på den svenska musikscenen.

De är också en grupp i ständig förändring, som aldrig väljer lätta eller självklara vägar. Genom åren har de gjort stumfilmsmusik och operaframträdanden, låtit fansen rösta fram deras sämsta låt och auktionerat ut alla sina instrument. Enligt samma devis har de senaste åren tillbringats på Helsingborgs Stadsteater, där de kombinerat musik, teater, sång och dans på nya sätt.

När ett band med så mycket rutin och kreativitet spelar på hemstadens främsta rockklubb, under Kalasturnéns regi, bäddar det onekligen för en fantastisk upplevelse. Mycket riktigt bjöd också de sex hundarna på en konsert utöver det vanliga.

Foto: Johan Arenbo

”Det finns bara ett enda gigantiskt vi”, förkunnade Thomas Öberg under sitt oemotståndliga mellansnack, och det kändes faktiskt som att hela The Tivoli förvandlades till en lyckligt dansande symbiotisk enhet.

Efter att ha gått från klarhet till klarhet under hela konserten lyckades bob hund, på något märkligt sätt, lägga in ytterligare en växel mot slutet och avslutade med ett par (o)dödliga klassiker som ”Tralala lilla molntuss, kom hit skall du få en puss”, Iggy Pop-covern ”Din hund” och inte minst ”Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag”. En värdig final på en härlig kväll!

Zeros omdöme: Sveriges bästa liveband? Absolut!

Foto: Johan Arenbo

Man hade kunnat tro att Helsingborgspubliken skulle vara trött på partaj efter stadsfestivalerna H22 och HX, som båda ägt rum senaste månaden, men trevligt nog var stämningen på The Tivoli på topp hela kvällen.

En kul bonus var att artisterna inte bara höll sig backstage, utan även traskade runt i publiken och tittade på varandras konserter.

Kalas 22 i Helsingborg går till historien som ett välorganiserat och lyckat arrangemang. En eloge till grundaren och nygamla ägaren av The Tivoli, Hasse Jönsson, som ser till att Helsingborg behåller sin position på den svenska livescenen.

Är då årets Kalasturné värd ett besök? Helt klart! Goda vitsord har hörts även om de tidigare kvällarna och allt talar för att den höga kvaliteten kommer att hålla hela vägen in i augusti.

Många timmars underhållning för en relativt billig peng? Jodå, Kalas rekommenderas varmt!

Införskaffa biljetter här! 

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

The Pixies – “There’s A Moon On”

”Velouria”, ”Cactus”, ”Here Comes Your Man”, ”Monkey Gone to Heaven” och ”Debaser”… På nittiotalet gick …