Hovsjö 80 – ett grått åttiotal i förorten

Nu över till ett av höstens mest intressanta släpp.

På sitt debutalbum, Hovsjö 80, fångar den svenska trion Virke känslan av en värld som både upplevs som en trygghet och som ett fängelse. Ett melankoliskt förortssverige med grå fasader, där ungdomar far fram på sina mopeder i jakt på inspiration.

Bakgrundshistorien är att bandet fick tag på ett svartvitt foto från 1980, som visade deras kompis, Anneli, bland de stora betonghusen i Södertäljeförorten Hovsjö, där hon växte upp.

Billie Lindahl, Henrik von Euler och Rickard Jäverling bestämde sig för att göra ett soundtrack till fotot. 
– Det kändes helt rätt att diktera upp en scen i betong runt 1980. Vi lyssnade vi mycket på Young Marble Giants och det uppstod en för oss självklar syntes mellan Södertälje och Cardiff i form av ett duggregnigt grått åttiotal. Ljudbilden är medvetet avskalad. Samtliga låtar är väldigt snabbt komponerade. Vi gjorde nästan inga omtagningar. Trummaskin, synt, barytongitarr och elgitarr är nästan alltid livetagningar. Sedan gjorde vi vissa nödvändiga pålägg, som stråkmaskiner, för att få ihop det slutgiltiga soundet, berättar Rickard. 

Slutresultatet blev vacker och svävande musik som leder tankarna till både Durutti Column och sjuttiotalets Tangerine Dream. Låttitlar som ”Valium”, ”Under motorvägen” och ”E4 söderut” säger en del om stämningen…

Läs mer om Virke på deras Facebooksida.
Lyssna på Hovsjö 80 här: 

Om Johan Arenbo

Kategorisera inte musik. Älska den bara. Låt inga konservativa subkulturer eller godtyckliga genreavgränsningar styra din smak. Njut istället av det obegränsade kulturella smörgåsbordet. Kraftwerk, Prince, The Cure, Iggy Pop, De La Soul, Black Sabbath, Nina Hagen, Aretha Franklin, Mozart och Madonna. Allt är tillåtet!

Kolla även

Fem snabba frågor till Göteborgselektronikerna 

Inspirerade av sjuttiotalets elektroniska pionjärer, och med en stor kärlek till synthesizers, gör de musik …