Saturday , August 15 2020

Klubb Golem tillbaka – Ras Bolding berättar

De senaste månaderna har varit tuffa för musikarrangörerna. Nu verkar saker dock långsamt gå åt rätt håll. Zero tog ett snack med musikern, kulturarbetaren och klubbarrangören Ras Bolding om hur man tar sig igenom Coronakrisen. 

Hej, Ras, och tack för att du tar dig tid att svara på några frågor! Vi har levt i en märklig tid de senaste månaderna. Coronakrisen har förändrat samhället på många sätt. Vilka har de största problemen för kultursektorn varit, tycker du?
– Här i Danmark har vi egentligen klarat oss ganska lindrigt hittills, åtminstone jämfört med många andra länder, som Sverige. Men om vi pratar specifikt om kultursektorn är det ingen hemlighet att det funnits en, i mitt tycke, osympatisk politik i det här landet. Om vissa samhällssektorer har tilldelats stora stödpaket, har vi som ägnar oss åt kultur blivit mer styvmoderligt behandlade. Vad gäller musik är det nu möjligt att anordna konserter, men med ett begränsat antal biljetter och ganska stränga avståndskrav. Det skapar möjligheter för vissa arrangörer, men inte för alla. För många klubbar lönar det sig inte med arrangemang enligt de nuvarande reglerna. Så även om mycket känns relativt normalt igen här i Danmark, så finns det i musikkretsar en underliggande rädsla att vi kommer att förlora mångfalden vad gäller klubbar och festivaler…

Du är, vid sidan av ditt musikskapande och skrivande, känd som eldsjälen bakom klubb Golem i Odense. Nu har Golem, precis som många andra i nöjesbranschen, haft ett par tuffa månader. Har du varit rädd för att ni skulle tvingas slå igen?
– Nej, egentligen inte. Fördelen med att vara aktiv på den alternativa scenen, där resurserna brukar vara små, är att man lär sig vända och vrida på varje krona. Dessutom kommer vi från DIY-bakgrund och är vana vid att fixa allt själva. Jag hoppas att jag inte låter bitter, men att vara involverad på vår scen i Danmark innebär en ständig uppförsbacke. Det är utmaningar hela tiden och vi har fått lära oss att överleva. Lite Corona också? Bring it!    

Hursomhelst har ni nu bestämt er för att väcka upp klubb Golem igen. Närmare bestämt med arrangemanget CoronaGolem den 24 juli.  Kan du berätta lite om vad som är på gång?
– Kulturmaskinen, evenemangsstället som vi samarbetar med i Odense, kontaktade oss när de fick möjlighet att börja arrangera småskaligt igen. De har en tuff tid bakom sig, med massiva besparingar, uppsägningar och naturligtvis Coronapandemin, så vi ville gärna hjälpa till med att dra igång verksamheten igen. Det blir en lite annorlunda variant av klubb Golem den här gången, med bara ett begränsat antal biljetter och avståndskrav i lokalen… även för oss på scen. Så det är tur att vi har så många synthesizers att det uppstår naturligt avstånd! Eftersom världen ser ut som den gör, så har vi valt att köra ett Coronatema. Det skadar aldrig med lite postapokalyps i vardagen, eller hur?

Kvällen ifråga kommer du att stå på scen tillsammans med dina musiker Lærke Lømmel, Marie Makaber och Mie Møgunge. Vad kommer ni att bjuda på?
– Eftersom det fortfarande finns stora restriktioner vad gäller att ta utländska artister till Danmark, så har vi valt ett lokalt startfält den här gången. I vanliga fall brukar jag alltid vara uppbokad med olika projekt, men nu under Coronaisolationen har jag hunnit gå igenom min låtkatalog och vidareutveckla många produktioner. Så det kommer att bjudas på en extra snygg och detaljrik ljudbild. Ovanpå det en scenshow med en massa elektroniska instrument, neonrör, stroboskop och laserstrålar. Vi satsar alltid på en både musikalisk och visuell upplevelse! 

Vad är inplanerat i framtiden för klubb Golem?
– Något som diskuteras mycket i kulturkretsar är vilken typ av ”verklighet” vi kommer att återvända till efter Corona. Det vill säga när vi kan hålla regelbundna konserter, klubbkvällar och festivaler igen. Å ena sidan finns det de som tror att vi kommer att uppleva en period av eufori, där publiken återvänder med stor entusiasm, eftersom de är jättehungriga på kulturupplevelser. Å andra sidan finns det ett motsatt läger, som fruktar långsiktiga ekonomiska konsekvenser för kultursektorn, med lägre budgetar och mindre publik. Personligen tror jag på ett mellanläge. Eller om man så vill en kombination. Det kommer nog att bli en viss initial eufori, men samtidigt måste man nog förbereda sig på att de kommande åren blir instabila. Vi får inte fastna i ett nostalgiskt förflutet, utan känna av situationen och tänka flexibelt vad gäller Golem. 

Avslutningsvis: hur tar man sig bäst igenom Coronaisoleringen och den svåra sociala situationen? Vilka tips har Ras Bolding?
– Jag tror att alla måste hitta sin egen väg. Men generellt är det alltid bra att grotta ner sig i saker man tycker om. De senaste månaderna har jag haft lite kontakt med ett par musikerkollegor, som Jean-Michel Jarre, Andy McCluskey och Martin Hall. Lustigt nog tyckte alla, helt oberoende av varandra, att ”isoleringen” egentligen inte skiljer sig speciellt mycket från vardagen. Jag kan bara nicka instämmande. Även innan Coronapandemin tillbringade jag mycket tid ensam med musiken och mina instrument, i en evig kamp mot den inre perfektionisten. Den stora skillnaden de senaste månaderna har varit att vi inte kunnat ge konserter, vilket annars är ett av våra främsta tillfällen till social kontakt. Men överlag tror jag att den här isoleringstiden varit enklare att ta sig igenom för konstnärer och andra kreativa personer, eftersom vi är vana att leva i vår egen värld. När regnet öser ner och man inte kan leka i trädgården måste man försöka hitta Narnia genom garderoben…

Läs mer om klubb Golem här

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Littérature Non-Stop: elektroniska artister tipsar om sommarlektyr

Joseph Ratzinger, mer känd som Påve Benedictus XVI, uppmanade häromåret folk att förkovra sig i …