Betyg - 5
5
Stenhårt programmerar europeisk maskinmetal med mångsidig sångerska.
Martyna Halas-Yeates (alias M-Noise) ömsom growlar, ömsom sjunger rent och melodiskt som en ängel. Killarna bakom henne programmerar, lirar gitarrer och bas. Ascend The Hollows debutalbum Echoes Of Existence låter mer studioteknik än ett levande band och dubbeltrampet maler till förbannelse. Men är det bra eller inte?
De kallar själva Ascend The Hollows för ett ”cyber tech metal band” och kanske är epitetet modernt och coolt, men musiken är inte ett dugg nyskapande. Vi har hört det här förut och många av banden i samma skola har kommit och gått som petflaskor i en returautomat. Visst är det hårt, visst går det fort, visst förekommer det en del melodier, visst undrar man hur Martyna pallar att byta röst så som hon gör, men likaså undrar man om det finns en trummis med i spelet eller om kaggarna och dubbeltrampet är helt skapat i datorer, och framförallt: hur kul är den här musiken på en skala? Jag hör ingen större skillnad på Ascend The Hollows och många andra band som lirar inom samma genre. Det enda här som känns mänskligt är sångrösten eller rättare sagt, en del av sången, för ibland körs även den genom det tekniska maskineriet. Textmässigt har man baserat Echoes Of Existence på tunga ämnen som psykisk sjukdom, självmord, våldtäkt, sexuella övergrepp på barn, dagens sociopolitiska klimat och ”Vessels” – tredje singeln tagen från plattan och låt nummer två här – tar upp aborträttsfrågan i Irland som var på tapeten i maj förra året. Skivans budskap är således mental hälsa och att göra folk medvetna om de mänskliga rättigheterna. Bra där, ett band som åtminstone försöker informera och gör världen till ett lite bättre ställe. Dessvärre är plattan 52 minuter lång, vilket är 10 minuter för länge, låtarna är bara i undantagsfall riktigt starka och som sagt: jag uppskattar inte det tekniskt hårda soundet. Men energi har de mycket av, och möjligtvis kan Echoes Of Existence växa lite till med tiden.