Thursday , April 25 2024
Jenny Wilson på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.
Jenny Wilson på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.

Popaganda 2018

När sommaren tar slut bestäms inte, som många skulle hävda, när vädret börjar dra åt höst och löven blir gula. Inte alls faktiskt. Sommaren tar nämligen slut när sista akten spelat klart sitt gig på Popaganda. När de sista tonerna ekat ut över Eriksdalsbadet vet man att det är dags att ta på höstjackan, snöra på kängorna och värma chokladen. I år var inget undantag och Popaganda hade också en något mer stjärnspäckad lineup än vanligt, vilken, i personligt urval, kommer redogöras för nedan.

Sarah Klang 

Trots att Klang fick en eftermiddagstid på den första festivaldagen stod det ingen tvekan om att få undgått hennes storhet. Publiken var välfylld och Sarah trollband den, som vanligt. Trots att hon inte släppt mer än en skiva och konserten på Popaganda var avslutningen på hennes allra första turné fyller hon skorna av en fullfjädrad artist.

Hennes musik är som en korsning av countrymusikens hjärtekrossande ballader och lysande popmusik. Att hon själv är ett kraftpaket utan dess like gör att texterna tillsammans med de enkla, men alltid snygga, melodierna blir till en högst levande konsertupplevelse.

Det börjar bli lite uttjatat att säga att hon är Sveriges nästa stjärnskott på artistsidan, undertecknad har själv bidragit med tre sådana artiklar redan, men man kan inte säga sanningen för många gånger. Sarah Klang är sannerligen ett stjärnskott att räkna med.

Sarah Klang på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.
Sarah Klang på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.

Franz Ferdinand

Vid det här laget får man ändå säga att Franz Ferdinand nått en legendstatus inom den engelska indien. Hits har de gott om och att de fick spela in sitt senaste alster i Micke Mosts gamla RAK-studio bevisar ytterligare det faktumet.

Deras spelning på Popaganda var visserligen en del av turnén för detta nya album som kom i vintras. Men trots detta spelas det ganska sparsmakat från albumet. Det blir lite av en hitkavalkad, vilket faller sig som en självklarhet. Indiekids på Eriksdalsbadet skulle knappas blivit nöjda om de inte fick höra klassiker som ”Take Me Out” och ”Do You Want To”.

Skall något kritik riktas så är det ju så att Franz Ferdinand har skrivit samma låt sedan starten och allt tenderar att låta lite likadant. Men det är ju förstås dumt att ändra på ett vinnande koncept.

Caesars

I ärlighetens namn är det oklart om bandet fortfarande heter Caesars Palace eller om det bara är Caesars nu för tiden. På scen stod det Caesars Palace och på affischerna bara Caesars. Det är möjligt att de hamnat i strid med ett visst hotell i en öken och fick banta halva namnet, men vad vet jag.

Hur som har bandet legat på is under år och dagar. Senaste albumet släpptes för tio år sedan och spelningen på Popaganda blev således något av en återföreningsspelning. En spelning de gör med bravur, men det blir lite av en transportsträcka till hitlåten ”Jerk It Out”. Att Jocke Åhlund tillhör bandet gör såklart också att de bränner av Teddybears ”Punkrocker”, vilket ändå får sägas görs med betyget mycket väl godkänt.

First Aid Kit på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.
First Aid Kit på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.

First Aid Kit

Att två systrar från Stockholm skulle göra amerikansk folkmusik bättre än amerikanerna gjort på länge var det nog få som trodde när de debuterade 2008. Men nu är nu och med facit i hand kan man inte säga annat än att så är fallet. First Aid Kit personifierar allt vi älskar med den amerikanska folkmusikkulturen. Deras musik för tankarna till vidder med både dammiga fält med stekande sol och enorma bergsmassiv längs öde landsvägar på den amerikanska landsbygden.

Med den nya plattan Ruins i ryggen ställer sig First Aid Kit på ett regnigt Popaganda. På många sätt märks det att de känner sig trygga att spela i hemstaden. Tryggheten resulterar i att deras spelning blir en uppvisning av rang. De båda är avslappnade, men det märks att de blivit drillade i den amerikanska showbranschens alla regler, vilket betyder att det inte finns utrymme för några misstag. Och misstag blir det inga. First Aid Kit bjuder på gammalt som nytt och tar oss genom en stor del av låtskatten de sitter på.

Som om allt detta inte vore nog ropar de upp Sarah Klang på scen, tre skarpa sångerskor och ett band som heter duga. Bättre blir det inte tänkte nog de flesta. Men det visade sig att det bara var början. Sarah Klang avlöses senare under kvällen med en annan gigant: Seinabo Sey. Kanske den just nu vassaste artisten inom svensk soul kommer upp och sjunger med First Aid Kit, magiskt om något. Trodde någon att det var allt? Förmodligen. När det inte kunde bli större kommer Silvana Imam upp på scen. First Aid Kit kan alltså allt. Folkpop, country, soul och hip-hop. Det är svårt att inte bli imponerad.

Lördag

First Aid Kit lyckades alltså stänga festivaldag nummer ett med bravur, med andra ord gjorde de en av årets bättre konserter. Då återstod det bara att se om lördagen kunde leverera, vilken den kunde. På sitt sätt. Lördagen bjöd nämligen på modern tonårspop, nostalgisk tonårspop och experimentpop.

Linnea Henriksson

En tidig lördagstid kan betyda en lite seg artist, kanske för att personen i fråga körde hårt på efterfesten dagen innan, eller på grund av att publiken gjorde det och således inte orkade pallra sig upp. Men i Linnea Henrikssons fall var det helt tvärt om. Sprudlande var ordet och hon bjöd upp till dans med hitlåtar, konfetti och stora gröna ballonger som kastades från scen. Sägas bör också att Oscar Zia deltog under något spår, självfallet till publikens stora behållning.

Jenny Wilson

Hennes platta ”Exorcism” var en tung platta i ordets alla bemärkelser. Textmässigt, musikmässigt, ja, allt. Allt detta gör det till en smått enastående upplevelse att stå strax under scen och bevittna Jenny Wilsons synthmattor och lyrik slå ut över Eriksdalsbadet. De dansare som giget genom svävar runt på scen ska även de ha en eloge. Tungt var ordet.

Veronica Maggio på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.
Veronica Maggio på Popaganda 2018. Foto: Ernst Adamsson Borg.

Veronica Maggio

Sedan genombrottet har det inte gått en sommar utan att man bevittnat en Maggio-allsång när man befunnit sig utomhus i en stad. På en mängd sätt är Maggio ett självklart soundtrack till sommaren. En alldeles ypperlig bokning att stänga Popaganda med helt enkelt. En sista enorm allsång som får eka till solen går upp igen om sisådär en åtta månader.

Och sjöng det gjordes det. Alla kan självfallet varenda textrad i varenda låt. Även om Maggio själv inte riktigt verkar ge sitt allt denna kväll känns det ändå betryggande att se hennes mästerliga sommarpop som betyder så mycket för så många stänga festivalen för i år. Att hela publiken sätter telefonerna på videoinspelning när ”Hela Huset” drar igång var även det en underbar upplevelse, med tanke på vilka gäster som tidigare under festivalen besökt de olika gigen var det inte en helt orimlig tanke att tänka. Men nej, Håkan dök inte upp…

Om Ernst Adamsson Borg

Kolla även

Caesars

Caesars gör livecomeback

Första officiella spelningen sedan 2009.