Review Overview

Betyg - 6

6

Lite för myspysigt men en del schyssta texter och några starka melodier gör att skivan tippar över på rätt köl.

User Rating: Be the first one !
Peter Simson - Sota_Bror, omslag
Skivbolag: Demo Records / Wonderland

Peter Simson, tidigare medlem av Drängarna och tävlande i Fame Factory 2003, har några plattor på sitt samvete sedan tidigare. Nu är det dags igen och den här gången sjunger Simson låtar på svenska, på norska, eget material och andras.

Musiken kan väl närmast beskrivas som vis- och folkpop, emellanåt nära besläktad med modern schlager. Det hela är lätt att ta till sig. Inga konstigheter här. Melodierna är tydliga, låtarna består av verser och refränger, texterna är tämligen snälla och berättande, så det handlar inte om något rebelliskt uttryck och ingen lär ta illa upp av innehållet. Vissa spår är givetvis bättre än andra, det är närmast omöjligt att det kan bli något annat när materialet från olika låtskrivare mixats som här. Men generellt är Söta Bror en trevlig platta. Lite väl snällt och myspysigt gulligt för min del kanske, men en del schyssta texter och framförallt rätt starka melodier tippar över skivan på rätt köl. Söta Bror är ett uttryck som norrmännen har för oss svenskar, och Peter Simson som lirar mycket i både Norge och Sverige, har ställt sig samma fråga som jag undrar i många år. Hur kommer det sig att norsk musik nästan aldrig hörs i Sverige, medan svensk musik gått hem i Norge under alla år? Det är synd. Norge har mycket bra musik att bjuda på som går oss svenskar spårlöst förbi. Söta Bror kanske kan medverka till att bygga bron mellan grannländerna?

Om Robert Ryttman

En simpel skribent som gillar allt från det enklaste enkla till det svåraste svåra, från det mjukaste mjuka till det hårdaste hårda!