(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Hans-Olof Svensson)
[bok, Kling Klang Konsumprodukt, betyg: 8]
Det är ingen slump att Kling Klang Konsumprodukt heter som det gör. En sådan tillhandahåller vad som står på förpackningen, varken mer eller mindre, precis som i gamla hederliga Konsum. Soffbordsboken Kraftwerk 3-D gör just det: illustrerar den visuella sidan av Kraftwerks universum, eller om man så vill Gesamtkunstwerk, i tredimensionella bilder. 3d-glasögon medföljer.
Ralf Hütter står som författare, men boken innehåller inte ett ord text. I stället tas läsaren, eller rättare sagt tittaren, med på en 96 sidor lång resa genom Düsseldorfgruppens historia i grafisk form. Tablåerna föreställer välkända motiv som folkvagnar på Autobahn, radioaktivitet, robotar, noter och siffror som fått liv, miniräknare och datorer, vitaminpiller och Tour de France-cyklister, samt förstås de uttrycksfulla glosorna “boing”, “boom”, “tschak” och “peng”. (Okej, då finns det ändå lite text. Men bara i “bildform”. Så att säga.) Den enda invändningen är att jag efter de 96 sidorna vill ha mer.