Tuesday , August 9 2022

Die Krupps – På turné med Nitzer Ebb

(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Stefan Albinsson)

Tyska Die Krupps anses vara pionjärer inom genren EBM (Electronic Body Music). De gick också i bräschen när det gällde att blanda in gitarrer i den elektroniska musiken. Med den bakgrunden har bandet många fans bland dem som uppskattar crossover mellan elektronik och tung rock. Nu är gruppen aktuell igen. Zeros Stefan Albinsson ringde upp den nyblivne amerikanen Jürgen Engler och hörde sig för om gammalt och nytt.

Förutom några samlingsskivor är det nästan 13 år sedan vi hörde ifrån Die Krupps. Varför har det dröjt så länge?
– Vi var helt enkelt trötta på varandra. Det tar på vänskapen att vara ute på vägarna åtta månader om året. Se på Rolling Stones. De har inte slutat att göra musik, men det tar fem år mellan deras turnéer. Ett par månader före vårt 25-årsjubileum ringde Ralf upp mig igen och frågade om vi inte skulle sätta ihop något, och på den vägen är det.

Die Krupps tidigare skivbolag gick i konkurs och bandets gamla material föll i glömska. Nu äger bandet rättigheterna. Jürgen utvecklar.
– De gamla låtarna låg bara och samlade damm. Ralf och jag köpte tillbaks hela vår “back catalogue” och bestämde oss för att ge ut materialet på nytt. Vi funderade på hur, vilket slutade med att vi delade upp det i två perioder. Den första med fokus på vår elektroniska era, och den andra fick innehålla vårt mer gitarrbaserade sound. Det föll sig ganska naturligt, eftersom våra fans skulle kunna delas in i två grupper. I Europa har vi en mer gitarrorienterad fanskara, mycket tack vare “To the Hilt” som blev en stor hit. I USA är det tvärtom. Där har vi mer av en electropublik. Det tidiga elektroniska soundet är stort i undergroundkretsar. Vi vill inte att de av våra fans som gillar en viss typ av låtar ska bli tvingade att köpa allt, vilket ledde till idén med två plattor. Allt har också släppts som en box, som faktiskt sålt tio gånger mer än de båda skivorna tillsammans. Så vår publik har nog ganska bred smak ändå.

I slutet av förra året fick vi ett första livstecken i form av ep:n Als Wären Wir Für Immer. Senare i vår åker bandet på turné med Nitzer Ebb och ger ut en fullängdare. Jürgen hakar på min inledning utan att jag hinner ställa någon fråga.

– Den nya ep:n är bara början. Vi har cirka 25 låtar klara nu, men att släppa allt material samtidigt är inte en form som passar oss. Vi gillar att känna oss för och Als Wären Wir Für Immer ska ses som ett smakprov på albumet, som kommer före sommaren. Det nya visar verkligen hur breda Die Krupps är. Några låtar är ren electro, medan andra är mer gitarrbaserade. Det är så jag vill ha det: jag vill verkligen få ut det bästa ur varje låt och ur Die Krupps. En annan viktig del är texterna. Det var mycket som jag inte gillade i Tyskland och nu har jag flyttat därifrån för gott. Det som jag känner för Tyskland beskriver jag i de låtar där jag använder det tyska språket.

I dag har Jürgen Engler flyttat till Texas i USA, närmare bestämt till Austin. Det är dit jag ringer och det är här Jürgen numera håller till och jobbar som producent.
– Jag har byggt en studio här och har fram till i dag jobbat med artister som Ministry och Iggy Pop. Bolaget som jag arbetar för radar upp jobb åt mig. Austin är en stad som jag gillar. Det händer väldigt mycket här inom kultur, musik och film. Det är en universitetsstad, så befolkningen är ung. Filmproducenter lockas till staden, till exempel Tarantino. Det var faktiskt vår videoproducent som fick över mig hit. Han regisserade bland annat “To the Hilt”, som fick stor uppmärksamhet på MTV. Han gillade vår musik och erbjöd sig att göra filmen i stort sett gratis. Det var inte många dollar vi betalade för den videon, en riktig succé.

Om Jürgen har hittat hem geografiskt så verkar han ha gjort det även i musikbranschen. Skivbolagskonkursen har, paradoxalt nog, fått en rad positiva konsekvenser för honom själv.
– Allt känns rätt nu. Jag kommer ihåg när vi var i Sverige för att göra intervjuer. Skivbolagstjejen kände inte igen oss på flygplatsen och pressen visste inte vilka var. Allt på grund av att vi låg på ett alltför stort bolag. All uppmärksamhet verkade gå åt till artister som Britney Spears. Jag gillar var vi är idag. Jag får svar på mina e-mail inom 24 timmar och bolaget samarbetar hela tiden. Tyvärr håller det digitala formatet på att döda industrin, men förhoppningsvis kommer vinylplattan tillbaka. Jag kan se en återväxt här i Austin.

Nya skivan innehåller en cover på Propagandas “Dr Mabuse”. Varför blev det just den låten?
– Jag har alltid velat klä “Dr Mabuse” i Die Krupps kläder, och nu kändes timingen rätt. Om du jämför demoversionen av låten och vår låt “Goldfinger” så är det faktiskt samma sång.

Förutom en coverskiva med Metallicalåtar på 90-talet är Die Krupps inte kända för att låna från andra, vilket Jürgen håller med om.
– Jag ser mig gärna som en uppfinnare, och om jag bara kunde så skulle jag gärna uppfinna hjulet på nytt. Man måste ha en utmaning i studion och på scen, och jag tror att många av de nya banden saknar det i dag. De gör det för lätt för sig. Det skall vara en ständig kamp och man måste ha mål med sin musik. Mina gamla verktyg kommer att finnas med på scen. Man får inte glömma bort sina rötter och varifrån man kommer.

I vår ger sig Die Krupps ut på turné med kollegorna i Nitzer Ebb. Till hösten bär det av till USA, då tillsammans med Frontline Assembly.

I Sverige kan du se turnén här:
26 april: Göteborg – Sticky Fingers
27 april: Stockholm – Debaser
28 april: Malmö – KB

Om Webbmaster

Kolla även

Vex – “Saboteur”

”Fräck bas”, ”danspunk”, ”starka melodier”, ”upplyftande refränger” och ”elektroniskt och energiskt”. Så beskriver Tobias Kastberg, …