(Från Zero Magazine-arkivet. Skribent: Petter Jahnstedt)
Sommarens höjdpunkt för fans av 80-talsmusik var Forever Young-turnén. Precis som många andra festivaler kommer nu ett hårt bakslag. Turnén gick med miljonförlust.
TV4 stod tillsammans med Talent and Brands som arrangör för festivalen och medieuppmärksamheten var där med stor. Flera världsartister som Alphaville, Ultravox och Human League samsades med svenska klassiska akter som Lustans Lakejer, Reeperbahn och Jakob Hellman. Zero besökte turnén på tre platser och upplägget var bra och arrangemanget bra genomfört. Trots detta tog sig inte publiken till festivalen som ofta var placerad mitt i stadskärnan av medelstora städer.
Zero frågade i somras TV4:s representant om varför man inte valde att TV-sända delar av turnén i efterhand. Svaret vi fick var att man gjorde det för att tjäna pengar, vilket nu visar sig bli precis tvärt om.
Enligt Aftonbladet har för lågt publikdeltagande lett till förluster på mellan 3,5 och 7 miljoner kronor. Arrangören Kim Berg från Talent and Brands säger till Nöjesbaldet.
– Det är helt beroende på hur man räknar, men det har inte varit någon vinstmaskin, det kan jag säga.
De som hoppats på en ny turné 2011 med artister som Duran Duran, OMD, Kim Wilde, Soft Cell, Sandra, Page, Secret Service eller Ratata kan fortsätta drömma. För trots årets förluster säger Kim Berg till Aftonbladet:
– Vi har dragit lärdom av den gångna sommaren och målet är att vi kör nästa år igen, säger Kim Berg.
Se Zero-TVs reportage från festivalen i Varberg här: