(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Jonaz Björk)
[album, Spotted Peccary Music, betyg: 7]
Blunda och förestall dig vår värld genom en skrattspegel. Eller vår värld genom ett kalejdoskop. Eller vår värld från yttre rymden. Föreställ dig en bild av vår värld där färger och konturer är deformerade och förändrade. Om denna skeva och trasiga bild av vår värld skulle tonsättas så skulle utan tvekan Between Intervals nya album ’Autumn Continent’ kunna användas.
Bakom namnet Between Interval döljer sig en svensk kompositör vid namn Stefan Jönsson som jag vågar påstå snart kommer att bli ett av de stora namnen inom ambient. Visst finns det andra svenska musiker som också gör utmärkta atmosfäriska plattor, men Between Interval höjer sig ett snäpp ovanför de övriga då han med ’Autumn Continent’ visar upp en ny sida jämfört med det föregående albumet ’Secret Observatory’. Förra skivan var till bredden fylld med mäktig och skrämmande dark ambient och rymdmusik, medan ’Autumn Continent’ innehåller en betydligt varmare och mer meditativ atmosfär. Vid något tillfälle, som i spåret “The Tides Of Time” lämnar han till och med det rena ambientspåret och närmar sig istället Tangerine Dreams repetitiva synthmattor från 70- och det tidiga 80-talet.
’Autumn Continent’ innehåller sammanlagt tio stycken ljudbilder. Vissa, såsom “Submerged” och “Early Life Remainings”, är ljusare medan andra, som exempelvis “Expanding Area” och “Passageway”, är mörkare, och allihop är oerhört imponerande. Jag upplever att Between Interval nu kan utmana mina gamla ambienthjältar som Steve Roach, Jonn Serrie och David Parons på allvar. Det är det definitivt inte alla som kan.