(Från Zero Magazine-arkivet. Ursprunglig skribent: Robert Ryttman)
[album, Metropolis / Border, betyg: 8]
Det här är en häftig platta. Omslaget är uppvikbart och skitsnyggt, sångtexterna är tryckta på apokalyptiska färgbilder i CD-häftet och Victor Love (från Dope Stars Inc.) och Noras Blake (från Spineflesh och Edenyzed), som är Epochate, framför utmärkt episk industrimetal. Utan starka låtar hade naturligtvis inte allt detta spelat roll, men det fina med Epochate är att de gör riktigt snygg musik också, fullsmockade med syntar, programmeringar, samplingar, trummaskiner och programmerad orkester. Visst, de har gitarr också, men den hör man inte mycket av i jämförelse med det bombastiskt storartade elektroniska soundet. Rammstein, Marilyn Manson, Deathstars och diverse filmmusik är sådant som dyker upp i huvudet som referenser. Epochate låter dock mer symfoniska än nämnda band och Victor Love sjunger rent, utan growl eller effekter på sången, vilket känns tacknämligt. Vissa spår är tunga (titelspåret, “1600 A.D.”, “The flood”, “Burning”), medan killarna öser järnet i andra (“Substantia”, “Needle hive”, “Creators”och “Introspection”.). Det ger plattan variation och man slipper tröttna. Istället upptäcker man nya detaljer ju mer man lyssnar på detta konceptalbum. Med Chronicles Of A Dying Era har Epochate hittat något av en egen nisch inom den industriella rocken. Även om det inte känns fulländat ännu så jag gillar vad jag hör.