Friday , November 22 2024
Grammisvärdar 2018: Amanda Ooms och Emma Molin. Foto: Mathias Nordgren.
Grammisvärdar 2018: Amanda Ooms och Emma Molin. Foto: Mathias Nordgren.

Inför Grammis 2018

Zero presenterar nomineringarna till Grammisgalan 2018. Zeros utsände Ernst Adamsson Borg var på plats på presskonferensen och bedömer kategorierna.

Då var det dags igen. Sveriges alldeles egna upplaga av en amerikansk förlaga: Grammis. Galan har hållit igång ganska länge ändå. Första gången den gick av stapeln var så långt tillbaka i tiden som 1969. Men trots att första priset delades ut för snart femtio år sedan är det svårt att hävda att traditionen är så långvarig.

Faktum är att galan lades ner ganska tätt inpå starten. Detta på grund av att det kastrullslamrande skånska ”bandet” Philemon Arthur and the Dung vann pris för sin platta med samma namn. Det skånska slamret i proggens tecken blev för mycket för branschen och priset lades ner och återupptogs inte förrän 1987/88. Proggen fick dock vara kvar det året också, men då i en mycket light-betonad variant i form av Nationalteaterns barnalbum ”Peter Pan”.

Med historien ur vägen kan vi ta oss en titt på Grammis 18 och dess nomineringar. Personligen har jag varit föga intresserad av Grammis de senaste åren, mest för att jag tycker att det har stått Avicii och Max Martin överallt. Inte för att de på något sätt är dåliga, men det har känts lite som att branschen har varit lite väl upphetsade över Sveriges framgångar på Billboardlistorna.

I år såg det dock lite annorlunda ut. Max Martin och Avicii fick såklart vara med, men inte på lika bred front. Miss Li, som är nominerad i kategorin årets pop för sitt senaste alster ”A Woman’s Guide to Survival”, påpekade att hon tyckte att musiksverige ändrats i den meningen att musiken blivit mer organisk. Med detta menade hon att hantverket blivit mer gediget och mindre ”plastigt”, vilket jag kan hålla med om och det märks även i priserna.

Fler mindre artister blir prisade, vilket är ett stort lyft. Bland dessa märks Baba Stiltz som nominerades i kategorin årets elektro/dance (visserligen är han inte någon miniartist, men bra mycket mindre än Avicii) och den eminenta Sarah Klang, en countryartist som under eget namn enbart fått ut en handfull singlar.

Lagom till denna gala har även ett par ändringar i kategorier gjorts. Bland annat har kategorin ”Årets alternativa pop” skapats. Detta innebär väl någonstans indie-pop, då Henrik Berggren är nominerad. Tycker dock de kort och gott kan kalla kategorin indie istället, men det är bara jag. Vidare heter katergorin ”Årets Hip-Hop/Soul” numer bara ”Årets Hip-Hop”. Lite trist, soul kan gärna få ha en egen kategori tycker jag.

Som tidigare nämnt finns såklart jättarna fortfarande med. Däribland har vi, utöver Avicii, Axwell och Ingrosso och Max Martin, även Zara Larsson och Tove Lo.

Det är självfallet en herrans massa kategorier kvar att redogöra för, men det blir tämligen ointressant. Jag kan dock meddela att Nya Vikingarna har tagit sig hela vägen till ”Kramgoa Låtar 30”, för vilket de fick en nominering. Jag undrar dock lite över namnet. Finns det ett Gamla Vikingarna också?

Inför Grammis 2018. Foto: Mathias Nordgren.
Inför Grammis 2018. Foto: Mathias Nordgren.

De nominerade för Grammis 18 är:

Årets album

Fever Ray­ – Plunge

Mwuana – Triller

Säkert! – Däggdjur

Tove Lo – Blue Lips (Lady Wood Phase II)

Zara Larsson – So Good

Årets alternativa pop

Henrik Berggren – Wolf´s Heart

Jens Lekman – Life Will See You Now

Loney Dear – Loney Dear

Säkert! – Däggdjur

Vaz – Necessary Pt.I & Pt.II

Årets artist

Henrik Berggren – Wolf´s Heart

Linnea Henriksson – Linnea Henriksson

Stor – Under broarna

Tove Lo ­– Blue Lips (Lady Wood Phase II)

Zara Larsson – So Good

Årets barnalbum

Diverse artister ­– Blipp blopp för barn

Emma Nordenstam & Karl-Jonas Winqvist – Huset

Hasse Andersson – Hasses trädgård

Per Egland & Sexårskören – Rädslorna på Scenvägen 2

Trolska skogen – Kan innehålla spår av musik

Årets dansband

Casanovas – Ut i livet

Donnez – Akta dig för svärmor

Expanders – Play That Rock’n’Roll

Lasse Stefanz – Wind Me Up

Nya Vikingarna – Kramgoa låtar 30

Årets elektro/dance

Avicii – Avīci (01)

Axwell /\ Ingrosso – More Than You Know/I Love You

Baba Stiltz – Is Everything

Galantis – The Aviary

Icona Pop – Girls Girls/Det måste gå/They’re Building Walls

 

Årets folkmusik/singer-songwriter

Ane Brun – Leave Me Breathless

Anna Ternheim – All the Way to Rio

Lisa Ekdahl – När alla vägar leder hem

Sven-Bertil Taube – Så länge skutan kan gå

Ted Gärdestad – Signerat Peter Nordahl

Årets hiphop

Jireel – Jettad/Tagga/Man of the Year

Lorentz – Lycka till

Mwuana – Triller

Stor – Under broarna

Yung Lean – Stranger

Årets hårdrock/metall

Arch Enemy – Will to Power

Europe – Walk the Earth

H.E.A.T – Into the Great Unknown

The Night Flight Orchestra – Amber Galactic

Vampire – With Primeval Force

Årets jazz

Asjo (Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra) – Move: Live at Fasching & Bangen

Daniel Karlsson Trio – Ding Dong

Goran Kajfes Subtropic Arkestra – The Reason Why vol.3

Jari Haapalainen Trio – Fusion Madness

Lina Nyberg – Terrestrial

Årets klassiska

Camilla Tilling/Musica Saeculorum/Philipp von Steinaecker – Camilla Tilling – Gluck and Mozart Arias

Glaser, Gbg symf., Zilliacus, Persson, Raitinen – Flaminis Aura: Works by Tommie Haglund

Mats Bergström – Back: Sei solo

Norrköpings symfoniorkester/Christian Lindberg – Allan Pettersson – Symphony no.14

The Dahlkvist Quartet – Andrea Tarrodi: String Quartets

 

Årets kompositör

Annika Norlin/Henrik Oja/Emil Svanängen/Oskar Schönning – Däggdjur

Emil Svanängen – Loney Dear

Max Martin – Samlad produktion

Noonie Bao – Samlad produktion

Vargas & Lagola (Vincent Pontare/Salem Al Fakir) – Samlad produktion

Årets låt

Avicii (feat Sandro Cavazza) – Without You

Kaliffa – Helt seriöst

Lamix (feat Mwuana/Jireel/Elias Abbas/Blizzy) – Hey Baby (remix)

Miriam Bryant (feat Neiked) – Rocket

Tjuvjakt – Tårarna i halsen

Zara Larsson – Only You

Årets musikvideo

Cissi Efraimsson – Les Big Byrd – Two Man Gang

Filip Nilsson – Olsson – U

Mouthe – Mouthe ­– Let the Boy Live

Nicolina Knapp – Mwuana ­– Switch

Trans94 – Erik Lundin – Haffla

Årets nykomling

Hov1 – Hov1

Janice – Answer/Love You Like I Should/I Got You

Jireel – Jettad/Tagga/Man of the Year

Mabel – Ivy to Roses (Mixtape)

Sarah Klang – Lover/Left Me on Fire/Strangers

Årets pop

Linnea Henriksson – Linnea Henriksson

Miss Li – A Woman’s Guide to Survival

Oskar Linnros – Väntar på en ängel

Tove Lo – Blue Lips (Lady Wood Phase II)

Zara Larsson – So Good

 

Årets producent

Charlie Bernardo

Karin Dreijer/Paula Temple/Nídia/Deena/Abdelwahed/Tami T/Peder Mannerfelt/

Johannes Berglund

Jenny Vaz & Cecilia Vaz

Max Martin

Tove Lo/Ali Payami/Jakob Jerlström/Ludvig Söderberg

Årets rock

Avantgardet – På Östkusten intet nytt

INVSN – The Beautiful Stories

Johnossi – Blood Jungle

Solen – Känslor säljer/Miljonärer

Thåström – Centralmassivet

Årets textförfattare

Annika Norlin – Däggdjur

Henrik Berggren – Wolf´s Heart

Robin ”Mwuana” Nyström – Triller

Stor/Ulises Infante Azocar/Jireel Lavia Perera – Under broarna

Tove Lo – Blue Lips (Lady Wood Phase II)

Om Ernst Adamsson Borg

Kolla även

Äntligen är Henrik Berggrens solodebut här!

I åtta och ett halvt år har vi väntat på den mytomspunna solodebuten från Broder Daniels …