Zero presenterar nomineringarna till Grammisgalan 2018. Zeros utsände Ernst Adamsson Borg var på plats på presskonferensen och bedömer kategorierna.
Då var det dags igen. Sveriges alldeles egna upplaga av en amerikansk förlaga: Grammis. Galan har hållit igång ganska länge ändå. Första gången den gick av stapeln var så långt tillbaka i tiden som 1969. Men trots att första priset delades ut för snart femtio år sedan är det svårt att hävda att traditionen är så långvarig.
Faktum är att galan lades ner ganska tätt inpå starten. Detta på grund av att det kastrullslamrande skånska ”bandet” Philemon Arthur and the Dung vann pris för sin platta med samma namn. Det skånska slamret i proggens tecken blev för mycket för branschen och priset lades ner och återupptogs inte förrän 1987/88. Proggen fick dock vara kvar det året också, men då i en mycket light-betonad variant i form av Nationalteaterns barnalbum ”Peter Pan”.
Med historien ur vägen kan vi ta oss en titt på Grammis 18 och dess nomineringar. Personligen har jag varit föga intresserad av Grammis de senaste åren, mest för att jag tycker att det har stått Avicii och Max Martin överallt. Inte för att de på något sätt är dåliga, men det har känts lite som att branschen har varit lite väl upphetsade över Sveriges framgångar på Billboardlistorna.
I år såg det dock lite annorlunda ut. Max Martin och Avicii fick såklart vara med, men inte på lika bred front. Miss Li, som är nominerad i kategorin årets pop för sitt senaste alster ”A Woman’s Guide to Survival”, påpekade att hon tyckte att musiksverige ändrats i den meningen att musiken blivit mer organisk. Med detta menade hon att hantverket blivit mer gediget och mindre ”plastigt”, vilket jag kan hålla med om och det märks även i priserna.
Fler mindre artister blir prisade, vilket är ett stort lyft. Bland dessa märks Baba Stiltz som nominerades i kategorin årets elektro/dance (visserligen är han inte någon miniartist, men bra mycket mindre än Avicii) och den eminenta Sarah Klang, en countryartist som under eget namn enbart fått ut en handfull singlar.
Lagom till denna gala har även ett par ändringar i kategorier gjorts. Bland annat har kategorin ”Årets alternativa pop” skapats. Detta innebär väl någonstans indie-pop, då Henrik Berggren är nominerad. Tycker dock de kort och gott kan kalla kategorin indie istället, men det är bara jag. Vidare heter katergorin ”Årets Hip-Hop/Soul” numer bara ”Årets Hip-Hop”. Lite trist, soul kan gärna få ha en egen kategori tycker jag.
Som tidigare nämnt finns såklart jättarna fortfarande med. Däribland har vi, utöver Avicii, Axwell och Ingrosso och Max Martin, även Zara Larsson och Tove Lo.
Det är självfallet en herrans massa kategorier kvar att redogöra för, men det blir tämligen ointressant. Jag kan dock meddela att Nya Vikingarna har tagit sig hela vägen till ”Kramgoa Låtar 30”, för vilket de fick en nominering. Jag undrar dock lite över namnet. Finns det ett Gamla Vikingarna också?
De nominerade för Grammis 18 är:
Årets album
Fever Ray – Plunge
Mwuana – Triller
Säkert! – Däggdjur
Tove Lo – Blue Lips (Lady Wood Phase II)
Zara Larsson – So Good
Årets alternativa pop
Henrik Berggren – Wolf´s Heart
Jens Lekman – Life Will See You Now
Loney Dear – Loney Dear
Säkert! – Däggdjur
Vaz – Necessary Pt.I & Pt.II
Årets artist
Henrik Berggren – Wolf´s Heart
Linnea Henriksson – Linnea Henriksson
Stor – Under broarna
Tove Lo – Blue Lips (Lady Wood Phase II)
Zara Larsson – So Good
Årets barnalbum
Diverse artister – Blipp blopp för barn
Emma Nordenstam & Karl-Jonas Winqvist – Huset
Hasse Andersson – Hasses trädgård
Per Egland & Sexårskören – Rädslorna på Scenvägen 2
Trolska skogen – Kan innehålla spår av musik
Årets dansband
Casanovas – Ut i livet
Donnez – Akta dig för svärmor
Expanders – Play That Rock’n’Roll
Lasse Stefanz – Wind Me Up
Nya Vikingarna – Kramgoa låtar 30
Årets elektro/dance
Avicii – Avīci (01)
Axwell /\ Ingrosso – More Than You Know/I Love You
Baba Stiltz – Is Everything
Galantis – The Aviary
Icona Pop – Girls Girls/Det måste gå/They’re Building Walls
Årets folkmusik/singer-songwriter
Ane Brun – Leave Me Breathless
Anna Ternheim – All the Way to Rio
Lisa Ekdahl – När alla vägar leder hem
Sven-Bertil Taube – Så länge skutan kan gå
Ted Gärdestad – Signerat Peter Nordahl
Årets hiphop
Jireel – Jettad/Tagga/Man of the Year
Lorentz – Lycka till
Mwuana – Triller
Stor – Under broarna
Yung Lean – Stranger
Årets hårdrock/metall
Arch Enemy – Will to Power
Europe – Walk the Earth
H.E.A.T – Into the Great Unknown
The Night Flight Orchestra – Amber Galactic
Vampire – With Primeval Force
Årets jazz
Asjo (Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra) – Move: Live at Fasching & Bangen
Daniel Karlsson Trio – Ding Dong
Goran Kajfes Subtropic Arkestra – The Reason Why vol.3
Jari Haapalainen Trio – Fusion Madness
Lina Nyberg – Terrestrial
Årets klassiska
Camilla Tilling/Musica Saeculorum/Philipp von Steinaecker – Camilla Tilling – Gluck and Mozart Arias
Glaser, Gbg symf., Zilliacus, Persson, Raitinen – Flaminis Aura: Works by Tommie Haglund
Mats Bergström – Back: Sei solo
Norrköpings symfoniorkester/Christian Lindberg – Allan Pettersson – Symphony no.14
The Dahlkvist Quartet – Andrea Tarrodi: String Quartets
Årets kompositör
Annika Norlin/Henrik Oja/Emil Svanängen/Oskar Schönning – Däggdjur
Emil Svanängen – Loney Dear
Max Martin – Samlad produktion
Noonie Bao – Samlad produktion
Vargas & Lagola (Vincent Pontare/Salem Al Fakir) – Samlad produktion
Årets låt
Avicii (feat Sandro Cavazza) – Without You
Kaliffa – Helt seriöst
Lamix (feat Mwuana/Jireel/Elias Abbas/Blizzy) – Hey Baby (remix)
Miriam Bryant (feat Neiked) – Rocket
Tjuvjakt – Tårarna i halsen
Zara Larsson – Only You
Årets musikvideo
Cissi Efraimsson – Les Big Byrd – Two Man Gang
Filip Nilsson – Olsson – U
Mouthe – Mouthe – Let the Boy Live
Nicolina Knapp – Mwuana – Switch
Trans94 – Erik Lundin – Haffla
Årets nykomling
Hov1 – Hov1
Janice – Answer/Love You Like I Should/I Got You
Jireel – Jettad/Tagga/Man of the Year
Mabel – Ivy to Roses (Mixtape)
Sarah Klang – Lover/Left Me on Fire/Strangers
Årets pop
Linnea Henriksson – Linnea Henriksson
Miss Li – A Woman’s Guide to Survival
Oskar Linnros – Väntar på en ängel
Tove Lo – Blue Lips (Lady Wood Phase II)
Zara Larsson – So Good
Årets producent
Charlie Bernardo
Karin Dreijer/Paula Temple/Nídia/Deena/Abdelwahed/Tami T/Peder Mannerfelt/
Johannes Berglund
Jenny Vaz & Cecilia Vaz
Max Martin
Tove Lo/Ali Payami/Jakob Jerlström/Ludvig Söderberg
Årets rock
Avantgardet – På Östkusten intet nytt
INVSN – The Beautiful Stories
Johnossi – Blood Jungle
Solen – Känslor säljer/Miljonärer
Thåström – Centralmassivet
Årets textförfattare
Annika Norlin – Däggdjur
Henrik Berggren – Wolf´s Heart
Robin ”Mwuana” Nyström – Triller
Stor/Ulises Infante Azocar/Jireel Lavia Perera – Under broarna
Tove Lo – Blue Lips (Lady Wood Phase II)