Betyg - 5
5
Americana och pop med en aning soulkrydda och melodiösa solon.
Svenska Bonefishs tredje album Where Do We Belong skulle ha kommit ut 2021, men pandemin satte stopp för den saken. Den Max Lorentz-producerade plattan släpptes istället i år och cd:n innehåller 11 låtar och ett texthäfte.
Bonefish bildades 2010 av Bie Karlsson (elgitarr), Lasse Nilsen som lämnade bandet 2015 och ersattes av Matte Norberg (akustisk- och elgitarr), Rasmus Rasmusson (trummor, percussion) och Nylle Thoor (bas). Samtliga i bandet sjunger. Lorentz bidrar förutom produktionen också med sång och keyboards och han har hjälpt till att skriva några av texterna. Även Cecilia Backman gästar på sång i låten ”Dance on the ceiling”. Musiken är inte helt lätt att beskriva. Oavsett om man kallar den americana eller pop säger det ju inte så mycket om hur den låter, men den är melodiös och ofta lite laidback, texterna är på engelska och låtarna har bandmedlemmarna själva skrivit. Inledningsvis, med låten ”New Orleans (I will dance when I get there”), rockar man på rätt bra och det är en trevlig låt, men så många fler skäl att få energikickar av det slaget får man inte av Where Do We Belong. De flesta låtar lunkar på i halvtempo eller är lugna, och inget fel i det, men jag hade inte grinat om grabbarna gett järnet lite oftare än vad de gör. Bonefish sjunger och spelar utmärkt, produktionen är proffsig och musiken ofta lite soulig, men det är alltför sällan låtarna tilltalar mig. Dock tror jag att tidigare nämnda ”Dance on the ceiling” skulle ha god chans att bli en hit om den spelades på radio eller i något TV-program där en stor publik finge chansen att höra den. Själv föredrar jag ”Sad” som spricker upp i ett alldeles ljuvligt melodiskt litet gitarrsolo.