Thursday , November 21 2024

Fem snabba frågor till aux animaux

Med ett brett spektrum av fina influenser bjuder aux animaux, alias Gözde “Ghosty” Düzer, på en spännande kombination av mörka syntslingor, kusliga thereminljud och säregen sång. På sin nya EP, “Hauntology”, tar hon ett steg åt det dansanta hållet och i vår väntar konserter i både Sverige och Centraleuropa. Zero Magazine ställde fem snabba frågor till henne. 

Bild: Jannike Viveka

Din nya EP heter “Hauntology”. En intressant titel som kan väcka många associationer. Kan du berätta lite om vad EP:n handlar om och om skivan har något speciellt budskap?
– Jag har studerat litteratur på universitetet och har läst ganska mycket av den franske filosofen Jacques Derrida, vars röst man förresten kan höra på spåret “Deconstruct” på min förra EP. “Hauntology” är en term som användes av honom, som anspelar på att marxismen skulle hemsöka det västerländska samhället bortom graven. På franska låter ”hauntologi” nästan identiskt med “onkologi”, vilket är spot on med tanke på hur kapitalismen är cancern för dagens samhälle. Under många år försökte jag kombinera ett heltidsjobb med att göra musik, men i somras sa jag upp mig. Det är otroligt hur mycket min produktivitet och kreativitet ökat sedan jag slutade med jobbet som sög livet ur mig! Men “Hauntology” är även en term som tillämpas inom musiken. Det handlar om idéer relaterade till retrofuturism, kulturellt minne och det förflutnas beständighet. Själv strävar jag efter ett retrofuturiskt åttiotalssound, som jag kombinerar med andra musikstilar och konstformer, så man kan absolut se en koppling till aux animaux.   

“Hauntology” har en mer dansant känsla än majoriteten av dina tidigare släpp. Finns det någon speciell anledning eller ambition med detta?
– Ja, jag ville utmana mig själv och lämna min “comfort zone” genom att göra mer dansanta låtar. En anledning är att jag gärna vill bli spelad på klubbarna. Jag gjorde en dark ambient-skiva förra året, som jag gillar mycket, men de låtarna är helt omöjliga för dansgolven. Samtidigt som jag provar något nytt, så kan man dock se en koppling till mina äldre släpp i form av att jag behåller min fascination för skräckfilm även på den här EP:n. 

Foto: Christina Sanchez

“Hauntology” innehåller fyra remixer gjorda av Priest, Tobias Bernstrup, Majestoluxe och dig själv. Kan du berätta lite om dem?
– Jag valde de här remixartisterna för att vi är vänner och för att jag gillar deras musik. Det kändes intressant att de har andra stilar än min egen, eftersom det ledde till att de närmade sig låtarna från nya och spännande perspektiv. Jag tycker det blev en bra balans med två dansanta remixar och två mörkare. “Haunted” gav jag en egen remix, eftersom det var den enda låten på EP:n som jag inte hade producerat och mixat helt själv. Den gjordes tillsammans med Abu Nein i fjol.

Videon till låten “Possession” är snygg. Kan du berätta lite vad du ville framställa och vem som regisserade? Finns det förresten någon koppling mellan masken och din vänskap med Priest? 
– Jag regisserar och klipper alltid mina videor själv. Ibland står jag även bakom kameran, men den här gången var det min make, Jonas Fransson, som är trummis i Then Comes Silence. Haha, nej, det var inte Priest som inspirerade mig att bära balaklava i videon. Jag är en riktig skräcknörd, gillar allt som är kusligt och hade köpt den långt innan jag lärde känna dem. När jag först startade aux animaux var min tanke att alltid ha mask och inte avslöja min identitet, men jag ändrade mig, eftersom jag förstod att de flesta gillar att se ansikten och veta vem som sjunger. Fast det händer fortfarande att jag bär mask eller slöja på scen och i mina videor.

Till våren ska du ut på turné i både Sverige och ett par europeiska länder. Kan du berätta lite om vad du kommer att bjuda på?
Jag ser verkligen fram emot turnén! Hösten har ägnats åt att skriva nya låtar, så nu blir det spännande att testa dem på scen. I Tyskland och Nederländerna öppnar jag för She Past Away, som jag spelat en del med innan, och i England reser jag runt med Then Comes Silence. I Sverige är det två spelningar som är spikade än så länge. En på Nuclear Nation i Linköping och en på Charles Dickens i Helsingborg. Jag har inte spelat i någon av de städerna förut, så det ska bli jättekul! I Helsingborg ska jag dela scenen med inga mindre än Leæther Strip och Cat Rapes Dog. Det kommer att bli spännande!

Eftersom vi kommit in i december, så avslutar vi de fem snabba frågorna med en glöggdoftande bonusfråga: vilken är världens bästa jullåt, enligt aux animaux?
– Oj, det var knepigt. Jag kommer ju från Turkiet, där vi inte firar jul, så jag vet faktiskt inte riktigt. Men jag gillar Danny Elfmans soundtrack till The Nightmare Before Christmas, som passar till både Halloween och jul! 

aux animaux, live i Sverige 2023

4 mars, Nuclear Nation, Linköping
1 april, Charles Dickens, Helsingborg (biljetter här

Om Johan Arenbo

Kategorisera inte musik. Älska den bara. Låt inga konservativa subkulturer eller godtyckliga genreavgränsningar styra din smak. Njut istället av det obegränsade kulturella smörgåsbordet. Kraftwerk, Prince, The Cure, Iggy Pop, De La Soul, Black Sabbath, Nina Hagen, Aretha Franklin, Mozart och Madonna. Allt är tillåtet!

Kolla även

Skivomslag: Priest, New Flesh

Priest – New Flesh

Jag har inte riktigt orkat uppmana entusiasm att gräva i turerna kring svenska bandet Ghost, …