Tuesday , August 9 2022
Foto: Robert Hrušovar

Container 90 – “Eurovision Song Protest”

Nu i helgen gick Eurovison Song Contest 2022 av stapeln i Turin och Ukraina tog hem segern.

För vissa en tv-höjdpunkt för hela familjen. För andra ett irritationsmoment.

Zero Magazine tar inte sida i frågan, utan är av meningen att alla ska titta på och lyssna på precis vad de vill.

Container 90, EBM-duon bestående av Ronny Larsson och Jonas Rundberg, som lever enligt mottot feta basgångar och ”cut the crap”, tillhör däremot den skeptiska sidan och manifesterar detta med singeln ”Eurovision Song Protest”.

De är dock storsinta nog att se nyanserat på tävlingen.
– ”Eurovision Song Protest” följer ett tema som vi berört flera gånger tidigare angående skivbolag och musikindustrin i stort. Eurovision är som att skjuta i öppet mål och fick denna gången bli symbolen för glitter och botox. Ska man vara tuff måste man ha rätt attityd. Slå uppåt, aldrig neråt. Intressant och positivt är dock vad den “opolitiska” tävlingen faktiskt gör för hbtq-rörelsen.

Kalush Orchestra eller ”Eurovision Song Protest”. Eller båda. Ni väljer själva.
Container 90:s bidrag hittar ni i alla fall nedan:

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Vex – “Saboteur”

”Fräck bas”, ”danspunk”, ”starka melodier”, ”upplyftande refränger” och ”elektroniskt och energiskt”. Så beskriver Tobias Kastberg, …