Saturday , November 26 2022

My Secret Garden Recordings

Hur är det egentligen att driva ett litet, alternativt skivbolag nuförtiden? Vilka fördelar finns det för artister att samarbeta med icke profitsökande eldsjälar? Zero Magazine ville veta mer och ställde därför ett par frågor till Martin Sernestrand och Emelie Berg om My Secret Garden Recordings.

Martin Sernestrand

Kan du berätta lite om My Secret Garden Recordings, Martin?
– Namnet är lånat från Depeche Modes låt med samma namn från albumet A Broken Frame och musiken jag ger ut skulle kunna beskrivas som ”popmusik”. Oftast av ganska minimalistisk eller lo-fi-modell. All Of My Brother’s Girlfriends, Evergreen Days, My First Band, Fibi Frap, Everyday Sensations, Little Big Adventure och Erik Halldén är några av de artister och grupper jag har jobbat med under åren.

My Secret Garden Recordings har en underetikett som heter MONUMENT. Hur skiljer den sig från resten av verksamheten?
– MONUMENT är en idé som sprang ur viljan att göra något mörkare och mindre ”gulligt”. Och med ett fokus på elektronisk musik. Jag har framför allt jobbat med Olof Broström, aka The Icehorse, och han släpper inom kort ett samlingsalbum på kassett, men jag har också släppt min egen musik under namnet JMS.

Vad har du på gång framöver med My Secret Garden Recordings?
– Jag har ett gäng releaser inplanerade nu i vår. En kassett med Erik Halldén, en CD-singel med Evergreen Days, en CD-singel med Erik Halldén och en kassett med Fibi Frap. Jag har även försiktigt börjat planera hösten. 

Många Zeroläsare känner dig som författaren bakom de uppskattade böckerna ”Depeche Mode i Sverige” och ”Tro, hopp och kärlek: Historien om The Cure i Sverige”. Vad alla inte vet är att du dessutom jobbar som gymnasielärare. Hur hinner du egentligen med allt? Skulle du vilja lägga all din tid på musiken och kulturen, om det hade funkat ekonomiskt?
– Ja, det är min dröm. Men jag lönearbetar ”bara” 50 % nu, så jag har på så sätt redan ganska mycket tid över till alla mina olika projekt.

Om du skulle göra en liten utvärdering av hur dina båda böcker mottagits – känner du dig nöjd? Har de sålt okej och har du fått positiv respons från dina läsare?
– Visst är jag nöjd. Böckerna har sålt bra och responsen har varit uteslutande positiv. Sedan finns det ju såklart en hel del jag hade gjort annorlunda nu, så här i efterhand, men överlag känns det okej. Det har varit väldigt kul med alla glada tillrop och mejl!

Skriver du på någon bok nu?
– Jag håller på med flera olika bokprojekt samtidigt, men det som ligger närmast i tiden just nu är en tredje upplaga av Depeche Mode-boken och en bok om The Smiths. Två böcker som kommer att publiceras av My Secret Garden Recordings om ett par år.

Emelie Berg

Härommånaden släpptes din samlingsskiva Essential // The Sound Of Evergreen Days på My Secret Garden Recordings, Emelie. Låtarna spelades in för ganska länge sedan. Hur känns det att de har fått ett ”andra liv” genom den här återutgivningen?  
– Det är faktiskt nästan tjugo år sedan de första låtarna med Evergreen Days skrevs. Det känns nästan som ett helt liv sedan. Såklart är det jätteroligt att Martin väcker liv i dem igen! Jag är stolt över musiken som jag knåpade ihop i min etta på Hisingen i början av 2000-talet, även om jag nu, såhär i efterhand, kan blir lite frustrerad över att mitt bristande tålamod stod i vägen för lite mer noggranna inspelningar…

Hur skulle du beskriva Evergreen Days för någon som ännu inte hört musiken?  
– På den tiden lyssnade jag mycket på The Clientele, The Field Mice, Nick Drake och Felt. Det tror jag hörs i musiken. Ljudbilden med reverb, flera lager på sången och de ekande bakgrundstämmorna är typisk för Evergreen Days och mycket är inspirerat av den musik jag lyssnade på då. The Clientele gjorde förresten en cover på min “Tonight” och släppte på sin skiva Bonfires on the Heath något år senare, vilket gjorde mig väldigt glad!

Vad hade du för ambitioner när du skrev låtarna i början av 2000-talet? 
– Jag hade inga som helst ambitioner, utan tyckte bara det var väldigt roligt att skriva låtar och sjunga in dem. Men allt blev såklart ännu roligare när jag fick respons på musiken. Inspirationen kom annars mycket ifrån känslan man har när man går genom stan en mörk, klar höstkväll, när löven prasslar och staden lyses upp av gatuljus och ljus i fönstren, samtidigt som man lyssnar på musik i sina hörlurar. Och alla de känslor som uppstår när man som ung vuxen flyttar hemifrån, blir kär och får hjärtat krossat. Det var det som blev grunden till min musik.

Ni har gjort en vacker musikvideo till ”Until Then”. Kan du berätta lite om inspelningarna och hur den avspeglar låten? 
– Det är Martin som knåpat ihop videon. Jag gillar den mycket, eftersom de höstiga färgerna och skogen passar min musik perfekt!

Vad är det bästa med att samarbeta med My Secret Garden Recordings? 
– Att Martin är så hjälpsam, kreativ och påhittig! Jag lever i en “småbarnsbubbla” just nu och har inte så mycket tid över till annat, så Martins initiativförmåga och energi är väldigt uppskattad. Jag har idéer på lite nya låtar som jag förhoppningsvis kommer få möjlighet att spela in framöver, så kanske kommer det ett nytt släpp från mig lite längre fram…

Följ My Secret Garden Recordings här

Köp skivorna här

 

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Krake – “Smuts”

Krake från Luleå – som består av Fredrik Sjögren (gitarr och sång), Fred Sundström Kanon …