Sunday , January 24 2021

pbhmedia släpper en gratis jul-EP!

Niclas Blyh och hans skivbolag, pbhmedia, anammar julstämningen och ger alla musikälskare en gratis-EP. På denna hittar vi remixer på Train To Spain och Electric City Cowboys, en outgiven låt av Candide och en elektronisk tolkning av klassikern ”Jag ger dig min morgon”, signerad Håkan Hultberg. Zero Magazine ville naturligtvis veta mer och växlade några ord med Niclas och Håkan.     

God jul, Niclas ”Tomtefar” Blyh, och tack för att du tar dig tid att svara på några frågor! Hur kommer det sig egentligen att du, på detta generösa sätt, skänker en EP till musikvärlden?
– Jo, ENCORE betyder extranummer och det är precis vad den här EP:n är. Men dessutom, och främst, är det min lilla julklapp från pbhmedia till alla som vill ha den. För vissa är ENCORE kanske som den stickade tröjan från mormor som man inte hade önskat sig, men för andra är den förhoppningsvis som LP-skivan som den lite äldre kusinen hade koll på, men som man själv inte visste fanns.

Vad hittar vi då på EP:n?
– ENCORE utgörs av fyra ”bonusspår”, som kommit till mig på olika sätt. Det var från början inte meningen att bli en skiva, men formatet och konceptet växte fram efter hand. 

Kan du berätta lite om de fyra låtarna? Låt oss börja med ”Living Now”.
– Milo Blue, alias producenten Michael Lövgren från Varberg, bad att få tillgång till remixkitet för Train To Spains “Living Now”. Helt utan förväntningar eller förpliktelser skapade han en mäktig elektronisk ballad kring Helena Wigeborns röst, helt olik det elektropopiga originalet. Han var glad att få ha gjort den. Bandet, och inte minst jag, krävde att få ge ut den!  

Låt oss fortsätta med ”Time”…
– När det gäller Frans Janouseks version av Electric City Cowboys “Time”, så var det lite tvärtom. Jag la ut trådar för att testa hur det skulle låta om en ”mainstreamproducent” satte sin prägel på någon av ECC:s låtar. Resultatet blev en radiovänlig midtempo popdänga, som fortfarande har en fot kvar på synthscenen. 

Därefter kommer ”En främlings mod”.  
– Det var ett tag sedan jag samarbetade med Ljungbyduon Candide. “We’re Not Too Old” kom 2016 och året därefter tolkade de “Toner av en melodi” på min Shanghai-hyllning. Men jag visste att de har outgivna låtar liggande, så jag frågade om de kanske ville bidra till den här jul-EP:n. Det ville de!  “En främlings mod” skrevs i samband med flyktingkrisen 2015, men är tyvärr lika aktuell än idag… 

Sist, men inte minst, så har vi Helsingborgs egen elektrotrubadur Håkan Hultberg, även känd som Rymdkaptenen, som tolkar Tom Paxtons och Fred Åkerströms “Jag ger dig min morgon”. Han kan ju själv få berätta om sin låt. Välkommen in i samtalet, Håkan!
– Tack! Fred Åkerström har jag burit med mig hela livet och “Jag ger dig min morgon” har alltid varit ett av mina paradnummer. Den har ofta önskats när jag, i egenskap av trubadur, spelat på mingel, dop eller begravningar. Redan i mitten av åttiotalet gjorde jag en elektronisk version, men den fick stanna kvar i byrålådan. Jag minns att jag enbart använde en Korg Micropreset M-500 och två kassettbandspelare, eftersom synten var monofonisk. Nuförtiden har man andra förutsättningar att leva ut sina ljudmässiga drömmar, men även den här gången har jag faktiskt använt ett basljud från en Korgsynt, som jag blandat upp med en annan maskin.

Du har även spelat in en stilren musikvideo till ”Jag ger mig din morgon”, Håkan.
– Ja, jag fick för mig att göra en video som skulle hjälpa till att fånga känslan i låten. Trots enkla medel tycker jag att slutresultatet blev riktigt bra! Min elektroniska ”Jag ger mig din morgon” skiljer sig naturligtvis ganska mycket från Åkerströms klassiska version, men i mitt huvud låter vissa låtar helt annorlunda än originalen. Jag har ju även gjort en stillsam tolkning av Pages ”Dansande man”. För mig har det alltid varit en ballad…

Låt oss, avslutningsvis, återvända till dig, Niclas. Du har varit väldigt flitig med ditt skivbolag, pbhmedia, under 2020. Hur skulle du sammanfatta året och vad tar du med dig till 2021? 
– 2020 har ju varit ett minst sagt konstigt år. För min del försattes större delen av mitt “civila arbete”, som grafisk designer för konserter och nattklubbar, i koma någon gång i våras. Det innebar att jag “ofrivilligt” fick mer tid över till musiken. Dessutom har jag, som en effekt av sakernas tillstånd, mer eller mindre avskaffat ordet “nej”. Alla idéer, uppslag och projekt skulle kunna vara en väg upp över ytan, så varför inte köra? Nu sitter jag här med 30 releaser under 2020! Jag är fullt medveten om att detta inte är den gängse vägen att driva ett skivbolag i oroliga tider, men trots vissa mindre bakslag har det varit ett fantastiskt år för oss. Räkna med att ni kommer att få höra en hel del från pbhmedia även under 2021, men kanske inte riktigt lika ofta som under de senaste månaderna… 

ENCORE kan laddas ner gratis via denna länk. Ni som uppskattar Niclas och hans kulturgärning får dock gärna donera en tiokrona, så att han kan köpa sig en lussekatt. Om ett par dagar kommer EP:n även att släppas på diverse strömningstjänster. 

Sockerbagarna på Zero Magazine, Tomtefar Blyh och stalledrängen Hultberg önskar alla en fridfull jul!

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Beatbox Live 2017 – Zero rapporterar, utvärderar och kåserar

Sällan har så många snygga syntslingor framförts under samma kväll. Sällan har så många stilrena …