Thursday , November 26 2020

Den där killen – samhällskritik i ett elektroniskt popformat

Klurig elektronisk pop på skånska. Genomtänkta samhällskritiska texter och blinkningar till både Nitzer Ebb, Talk Talk och Familjen. Zero Magazine introducerar Per Fall, alias Den där killen, som precis släppt sin debut-EP.    

God eftermiddag, Per, och tack för att du tar dig tid att svara på några frågor! Ditt artistnamn, Den där killen, är både fyndigt och visar tecken på en viss självdistans. Hur kommer det sig att du valde denna jordnära pseudonym istället för något ”tuffare”?
Jag tyckte att det passade mig. Jag är en kreativ själ, men har aldrig haft ett behov av att stå i centrum. Vilket är lite ironiskt, eftersom det är omöjligt att inte stå i centrum av ett soloprojekt. Men ofta har jag tänkt att det är oväsentligt vem som ligger bakom en låt. Gillar jag den, så är den bra, helt enkelt. Det kan vara någon känd eller bara ”den där killen” som skrivit den. Idag kan man se en demokratisk rörelse vad gäller elektronisk musik, som är väldigt inspirerande. Det finns billiga, begripliga syntar som du kan skapa med när du pendlar till jobbet. Så den som ligger bakom musiken du har i lurarna kan vara vem som helst! 

Du släppte precis din debut-EP. Varför valde du det formatet istället för ett vanligt album?
Jag tycker att formatet EP passar väldigt bra i dagens snabba mediavärld. Vi blir översköljda med ny musik hela tiden och om jag tittar på mig själv, så är det sällan jag lyssnar på ett helt album. Däremot tilltalas jag av ett koncept som fångar lyssnaren över en handfull låtar. 

Du har varit med ett tag på den elektroniska scenen. Hur kommer det sig att debutskivan släpps först nu, 2020? 
Det är ett par faktorer som har spelat in. Å ena sidan har jag gjort mycket musik de senaste två åren, säkert upp mot 15-20 låtar, varav fem nu landade på den här EP:n. Ovanpå det har jag fått mycket uppmuntran från personer i min närhet att äntligen ge ut någonting i eget namn. 

Din debut-EP heter ”Festen är över”. En titel som får vänner av nyromantisk elektropop att tänka på engelska Talk Talk. Finns det någon koppling? 
Visst är det så att det är en blinkning till Talk Talk, men inte mycket mer än så. Det går ju inte att förneka att åttiotalets elektropop är en viktig del av mitt bagage, även om jag kanske inte tycker att det märks så mycket i min egen musik. Möjligtvis kan man finna spår i mina texter, om jag tänker efter…

EP:n har en spännande musikalisk bredd. Lite som om Nitzer Ebb och The Beloved hade jammat ihop, med Thomas Öberg bakom mikrofonen. Vilka influenser har du haft?
En stor inspirationskälla har varit Johan T Karlsson, mer känd som Familjen. Han är en typisk ”den där killen”-person. Johan ligger bakom en massa bra musik, men är ändå relativt okänd för gemene man. Annars skulle jag säga att mina inspirationskällor varit väldigt spretiga. Jag har lyssnat mycket på australiensiska Cut Copy, vilket satt sina spår, men även på modern house och klassisk EBM, som DAF och Nitzer Ebb. 

Du verkar vara förtjust i acid house-ljud. Äger du en äkta Roland TB-303 eller har funderat på att införskaffa en? 
Länge var det en dröm att ha just en sådan. Och en Roland 909 trummaskin. Men jag har hittat mitt eget spår genom att skaffa mig flera syntar och trummaskiner ur Korgs Volca-serie. De ser ut som små leksaker, men är förvånansvärt kraftfulla och EP:n är fullkomligt nedsållad med ljud från dem. 

Har du någon personlig favorit på EP:n? En låt som du är extra stolt över?
– Texten till låten ”Tänker till” är jag synnerligen stolt över. Vi lever i en, enligt mig, ganska problematisk tid, där åsikter lätt blir sanningar och enkla lösningar på svåra problem kastas fram i all hast. Att paketera en samhällskritisk text i popformat är en utmaning, som jag faktiskt tycker att jag lyckats med. Här är den stora inspirationskällan Pet Shop Boys, som enligt mig är mästare på just detta! 

Du sjunger på skånska. Hur kommer det sig? 
Jag skulle säga att det faller sig naturligt. Det har alltid varit så jag velat sjunga mina låtar, ända sedan jag startade mitt första band ihop med min bror i mitten av nittiotalet. Jag inte kan sätta fingret på exakt vad det är, men något med skånskan sitter perfekt. Samtidigt är det ett vågspel, eftersom jag märkt att en del stör sig på att man sjunger på dialekt. 

Foto: Petter Duvander

De senaste månadernas Covid-19-problematik har påverkat kultur- och musikscenen på många sätt. Vilka är dina tankar om situationen och hur den ska hanteras?
Som flitig konsertbesökare har detta år varit en enda lång ökenvandring. Och man undrar ju när det ska ta slut. Titeln ”Festen är över” syftar faktiskt på just denna situation. För det är så det känns. Det liv vi var vana att leva finns inte längre. Inte just nu i alla fall. Samtidigt har vi alla ett ansvar att ta, så att saker ska kunna återgå till det normala igen. 

Vad har du för drömmar och förhoppningar med din musik framöver?
Målet med min musik är att fortsätta utvecklas och hitta nya vägar för hur framtiden kan låta. Ovanpå det hoppas jag såklart att jag kan nå nya lyssnargrupper. Jag är även sugen på spännande samarbeten med andra, utanför ramarna för Den där killen. Utbytet är alltid en källa till inspiration!

Följ Den där killen här!

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Julian Brandt spelar elbas med Lustans Lakejer på Babel i Malmö, 28 september 2019

Page och Lustans Lakejer, live på Babel, Malmö, 190928

Vad kan man förvänta sig för 315 spänn i nådens år 2019? På Babel i …