Thursday , November 26 2020

SoftWave – dansk elektronisk dynamit på väg mot Sverige

De kombinerar snygga syntljud med smarta refränger. De har turnerat tillsammans med OMD och skulle kunna beskrivas som ”Danmarks svar på Erasure”. De heter SoftWave och snart kommer de till Helsingborg för en exklusiv spelning på Charles Dickens. Zero Magazine ville veta mer och fick en trevlig pratstund med Catrine Christensen och Jerry Olsen. 

Foto: Malle Madsen

God aften, Catrine och Jerry, och tack för att ni tar er tid att svara på några frågor! Låt oss börja med att prata om er kommande Sverigekonsert. Den 21 november ställer ni er på Charles Dickens scen i Helsingborg. Vad har publiken att se fram emot? 

SoftWave: Vi kommer att bjuda på en genomtänkt mix av låtar från Together Alone och Game On, men även smyga in ett par överraskningar. Det ska bli jättekul att spela i Helsingborg. Vi har en speciell relation till den svenska publiken. Ni är väldigt öppna och roliga i konsertsammanhang, så det kommer säkert att bli ett väldigt ös! Efter spelningen kommer vi att ställa och oss sälja signerade skivor. Alla är varmt välkomna att komma fram och prata då!        

Vad vet ni om den svenska elektropopscenen?

SoftWave: Vi vet att ni har en väldigt bra scen, som är större och mer levande än den i Danmark. Elektronisk popmusik får mer utrymme i Sverige och spelas till och med på nationella radiostationer. Danska medier har helt klart ett och annat att lära! Under årens lopp har vi haft nöjet att få spela på samma festivaler som fina svenska artister som Octolab, Vogon Poetry, Train to Spain och Johan Baeckström. Vad vi har sett och hört har definitivt gett mersmak!  

Hur brukar ni förbereda er innan en konsert?

SoftWave: När vi kommer fram till klubben gör vi en noggrann besiktning av lokalen, så att vi vet vad vi har att jobba med. När vi känner till den tekniska prestandan och vet ungefär hur stor publiken kommer att bli, så spikar vi den slutliga setlisten utifrån de låtar vi repeterat in. Vår ambition är att varje spelning ska vara unik!

Catrine: Jag dricker gärna te eller vatten strax innan konserten, eftersom det är som balsam för rösten. För det mesta vill jag vara i fred och förbereda mig, men när vi spelade med OMD i Köpenhamn hamnade jag i ett spännande samtal med Andy McCluskey och Paul Humphreys. Då gick tiden så snabbt att jag nästan glömde bort att jag skulle upp på scen…

Jerry: Jag känner mig ofta stressad och nervös halvtimmen innan vi ska gå på. Då är det skönt att sätta sig backstage och samla tankarna. En lugn stund och en god dryck brukar få ner adrenalinet till en hanterbar nivå.

Foto: Dag Stinus

Konserten i Helsingborg den 21 november kommer att vara inför en begränsad publik på drygt 50 personer. Vad tycker ni om det konceptet, nu i Coronatider?

SoftWave: Vi tycker att det är ett jättebra koncept. Så länge människor respekterar varandra och följer gällande restriktioner ska Coronakrisen inte behöva slå ut kulturlivet. Livespelningar är viktiga ur både ett socialt och ett konstnärligt perspektiv. Mindre konserter är mycket bättre än inga konserter alls! De senaste månaderna har varit jobbiga, men alla artister sitter i samma båt. Det är bara att göra det bästa av situationen och hålla ihop. Tillsammans är vi starka! Dickens satsning är beundransvärd och ger hopp inför framtiden. Vi vill även passa på att tacka våra trogna fans, som stöttat oss under sommaren genom att köpa extra mycket skivor och t-shirtar. Mange tak!  

Vilka band inspirerade er att starta SoftWave och har ni några favoriter bland de mer moderna artisterna?

SoftWave: Om man ska välja ut ett band som alltid inspirerat oss och färgat vårt sound extra mycket, så blir det Erasure. Men även Yazoo, Soft Cell och OMD har varit väldigt viktiga. Bland de modernare artisterna lyfter vi gärna fram ungerska Black Nail Cabaret, som kombinerar snygga syntljud med modern produktion. 

Låt oss titta lite närmare på er hittills enda fullängdsplatta, Game On, som släpptes i fjol. Kan ni berätta lite om idéerna bakom släppet?  

Catrine: Eftersom det var vårt debutalbum, så kändes Game On som en passande titel. Delvis för att den antydde att det var början på något större, men även för att vi är förtjusta i gamla datorspel. Albumet är genomtänkt och har en röd tråd, vad gäller allt från musik och texter till omslagslayouten. Av den anledningen ville vi att skivan skulle släppas på vinyl. Vi älskar kvalitet och helhetskonstverk! 

Jerry: Jag ville ge musiken en optimistisk och upplyftande känsla. När jag lyssnar på Game On, så känns det trevligt nog som att jag lyckades. Datorspel har för mig, ända sedan barnsben, varit något positivt och roligt. Det glädjeruset hörs på Game On! 

Foto: Morten Rygaard

Skriver ni på ny musik för tillfället? Är en ny skiva rent utav på gång?

SoftWave: Ja, vi jobbar på vår andra fullängdare, men den kommer tidigast någon gång nästa år. Materialet känns väldigt lovande, men vi vill inte stressa fram en slutprodukt. Istället tar vi en låt i taget och låter musiken mogna fram i sin egen takt.  

Catrine: Jerry har gjort ett par riktigt vassa låtskisser. Nu håller jag på att skriva texter och sångmelodier. Några är mer eller mindre klara, men det finns fortfarande mycket kvar att putsa på. 

Jerry: Det går framåt, sakta men säkert. Jag har försökt behålla det positiva uttrycket i låtskrivandet, men mycket talar för att det här blir en lite mörkare historia än Game On. Jag vet inte om det beror på Coronapandemin eller det politiska världsläget, men ett större allvar har smugit sig in i musiken…

Som redan nämnts, så har ni varit förband åt Orchestral Manoeuvres in the Dark. Närmare bestämt under deras Skandinavienkonserter i fjol. Kan ni berätta lite mer om de spelningarna?  

SoftWave: Konserterna med OMD är vår största upplevelse hittills som band! Andy och Paul var väldigt sympatiska och gav oss mängder med beröm. Som ”det är en ära att ha er som förband” och ”vi skulle gärna haft med er på hela turnén”. Då kan man inte bli annat än varm i kroppen.

Catrine: Andy sa “du var som en drottning på scen” till mig. Det var en mycket fin komplimang, som jag aldrig kommer att glömma!

Jerry: Jag pratade en hel del med båda gentlemännen, men hade framförallt ett längre samtal med Paul om musikskapande och olika syntmodeller. Han är både väldigt trevlig och har mycket spännande att berätta! 

Ni har dessutom gjort en cover på OMD: s klassiska ”Souvenir” från 1981. Varför valde ni just den låten? Har Andy och Paul förresten kommit med feedback?

Catrine: Eftersom OMD:s turné, där vi fick vara med på ett par konserter, hette “Souvenir – OMD 40 Years”, så kändes det som helt rätt låt för oss. Man skulle till och med kunna betrakta vår cover som en souvenir från en underbar upplevelse vi alltid kommer att bära med oss. Andys feedback var mycket positiv: ”I think it sounds great!”

Jerry: När Catrine föreslog att vi skulle nytolka ”Souvenir” nappade jag direkt. Det är en av OMD:s vackraste och mest känsliga låtar, som alltid tillhört mina favoriter. 

När vi ändå är inne på idoler och förebilder. Det finns ett foto av Andy Bell med en SoftWave-t-shirt. Ganska smickrande, eller? 

SoftWave: Ja, verkligen! En av våra lyssnare gav Andy t-shirten, som han blev jätteglad över. Tidigare har han även fått en specialdesignad Game On-LP med ett hjärta på framsidan. Men tyvärr har vi inte själva träffat Andy eller Vince än. Det är en av våra största drömmar inför framtiden!     

Catrine: Jag är mycket inspirerad av Andys sångteknik och grymma energi på scen. Om jag får möjlighet att prata med honom en dag, så kommer jag att bli väldigt lycklig och rörd! 

Jerry: Jag har drömt om att få träffa Erasure i många år och förhoppningsvis kommer chansen en vacker dag. Det hade varit fantastiskt kul att diskutera hårdvara och syntljud med Vince! 

För ungefär fyrtio år sedan förutspådde Jean-Michel Jarre att elektroniska instrument skulle dominera musikproduktionen på tvåtusentalet. Han fick alldeles rätt. Men vad händer framöver? Vilken är den elektroniska popens framtid, om SoftWave får sia? 

Jerry: Det är ett intressant ämne! Vi lever i en spännande tid, med tanke på alla nya syntar och all ny mjukvara som kommer ut på marknaden. Men baksidan med den snabba tekniska utveckligen är att den elektroniska musiken blir allt mer likriktad. Det blir allt svårare att skapa unika ljud eller komma med nya idéer. Personligen skulle jag hellre se en större musikalisk bredd istället. Då hade det blivit lättare att sticka ut som syntbaserat band. Framtiden är naturligtvis en oskriven bok, men det skulle inte förvåna mig om artificiell intelligens får en allt större roll i det elektroniska musikskapandet. Det är dock inget scenario som tilltalar mig, så låt oss hoppas att den mänskliga kreativiteten aldrig ersätts av maskiner. 

Catrine: Jag tror att framtiden är elektronisk. Men förhoppningsvis kommer en reaktion mot den pågående likriktningen och istället växer en mer experimentell scen fram. För mig har den syntbaserade musiken oändlig potential! 

Många svenskar har begränsad kunskap om dansk popmusik och känner nästan bara till Aqua och Kim Larsen. Kan ni ge oss några mer spännande rekommendationer från ert vackra hemland? 

Catrine: Om ni inte lyssnat igenom Anders Trentemøllers katalog, så gör det! Kolla gärna även upp samlingsskivan Danish Electro vol.1.

Jerry: Jag slår gärna ett slag för det gamla new wave-bandet Kliché, som under åttiotalet förnyade den danska musikscenen. Deras skivor håller bra än idag!  

Var ser ni Softwave om fem år?

SoftWave: Då hoppas vi ha släppt fler album och blivit signade till ett stort skivbolag. Förhoppningsvis har vi även fått möjlighet att åka på turné tillsammans med fler av våra favoritartister!  

Foto: Dag Stinus

Softwave spelar på Charles Dickens Bar & Scen i Helsingborg den 21 november. Förband är inga mindre än Train To Spain. Det finns fortfarande ett fåtal biljetter kvar. Det här vill ni inte missa! Läs mer och införskaffa en biljett här! 

Om Johan Arenbo

Har varit med på "Zero-resan" sedan 2003. Är, efter ett halvdussin år i den tyska huvudstaden, tillbaka i Sydsverige och har förhoppningen att Zero kan hjälpa till att bygga broar mellan olika kulturformer. Vad har Kraftwerk, Prince, Depeche Mode, Hildegard Knef, David Bowie, Wolfgang Amadeus Mozart, Klaus Schulze, The Orb, Smashing Pumpkins, Lee "Scratch" Perry, De La Soul, Joy Division, James Brown, Aphex Twin, Erik Satie, Nina Hagen, Max Raabe, Syd Barrett, Kate Bush och The Stone Roses gemensamt? Jo, det handlar om genomtänkt och intressant musik. Det är det - och inget annat - som räknas!

Kolla även

Nygammal Erasure-EP till Record Store Day

Med ny mix av Vince Clarke.